Bro over jernbanen.
Foto: Erik Unneberg,
25.06.2006
Ørreten vaker i Movatn.
Foto: Haavard Martinsen,
27.06.2002
Nittedal stasjon.
Foto: Erik Unneberg,
13.06.2012
Vekta ved Varpet.
Foto: Erik Unneberg,
07.07.2013
Elven krysses.
Foto: Erik Unneberg,
07.07.2013
Fint å sykle her.
Foto: Erik Unneberg,
07.07.2013
Sykkeltur på Hadelandsvegen.
Foto: Erik Unneberg,
07.07.2013
Ned stien, ut på veien.
Foto: Erik Unneberg,
07.07.2013
Turinformasjon
Lengde:
55,8 km
Område:
Lillomarka og Gjelleråsen
Beskrivelse
Skal du reise bilfritt fra hovedstaden til Hadeland, er en togtur med Gjøvikbanen et opplagt valg. Men et mer sportslig alternativ er å sykle. Denne turen går i en trasé som aldri er mer enn én kilometer fra jernbanelinjen, og er ikke mer enn ca. fem kilometer lengre enn skinnedistansen. Nå kan du bli tøffere enn toget!
Fra Kjelsås stasjon tar du deg inn i Lillomarka ved å sykle Midtoddveien nordover og videre inn forbi bommen. Snart er du oppe i åsen på østsiden av Maridalsvannet, og har god utsikt mot dette fra flere rasteplasser langs skogsbilveien.
Det bærer så nedover mot Sander gård, og det vakre kulturlandskapet der åpenbarer seg rette etter at du har syklet på broen over toglinjen. Du fortsetter å sykle nordover, og ved Sandermosen stasjon sykler du igjen over togtraseen. Stasjonen er nedlagt, men navnet lever videre, ikke minst med tanke på at forfatteren Aksel Sandemo tok navnet sitt fra sin mors slekt i Maridalen.
Ved Movatn stasjon er du kommet inn i Nordmarka, og etter å ha tråkket deg videre nordøstover, er du fremme ved neste stasjon, Nittedal. På dette tettstedet kan du benytte sjansen til å fylle på litt mat og drikke, dersom du trenger det. Hvis du går innom en kiosk eller matbutikk, se på det som om du går inn i restaurantvognen!
Nå er det bare å rulle ned Stasjonsveien til du er nede ved Rv 4. Her er det gang- og sykkelvei du kan benytte deg av når du nå svinger til venstre. Du holder deg på denne inntil du kommer til skiltet avkjøring til Hakadal stasjon, og dit skal du. Ved å sykle gjennom undergangen like nordvest for stasjonen, fortsetter du på vestsiden av skinnegangen til du kommer til Elnes. Ved denne nedlagte stasjonen er det også en undergang, og du kommer da over på østsiden igjen.
På noe vekslende underlag nærmer du deg igjen Rv 4, men krysser først Hakadalselva på bro. Se deg godt for før du sykler ut til venstre på veien, for i perioder kan det være en del biltrafikk. Selv om det ikke er en adskilt sykkelvei, er det en ganske bred veiskulder du har til rådighet, og det er ikke lange biten du trenger å sykle før du kommer inn på Hadelandsvegen, den gamle riksveien.
Etter at den nye Rv 4 kom, har det blitt langt mindre trafikk på Hadelandsvegen. Det er virkelig flott å sykle forbi Stryken og langs østsiden av Harestuvannet på vei nordover. Det er flere fine raste- og bademuligheter langs vannet. Anbefales!
Når du kommer til Monsrudvika, omtrent halvveis mellom Stryken og Harestua, går det en sti opp til høyre, og den tar du. Enten du velger å sykle eller trille, kommer du til en liten jernbaneundergang, som du så passerer. Fortsett så videre opp kjerreveien til møtet med skogsbilveien, og ta da til venstre. Du befinner deg nå i Romeriksåsene, og får en ganske lett reise frem til togstasjonen på Harestua. Herfra sykler du så videre nordøstover til Råsjøkrysset. Herfra går det sykkelruter i flere retninger, men du holder til venstre. Snart ruller du forbi Bjørgeseter, nok en nedlagt stasjon, før du igjen er nede på Hadelandsveien og kan fortsette nordover.
Nå er du kommet til den sørligste delen av Hadeland, og etter å ha syklet over lokket over Rv 4, er kommer du til Grua stasjon. Før du sykler over riksveien kan du gjerne ta en pause ved skiltet severdighet på høyre hånd, der to minnesmerker er plassert sammen med benker og bord.
På den siste etappen på turen, frem til Roa, åpner landskapet seg, og du kan skue nordover Hadeland med sine kulturlandskap og åser. I krysset ved Oppdalslinna svinger du til venstre, og er snart oppe ved Roa stasjon. I løpet av turen har du krysset toglinjen mange ganger, og ved flere anledninger har du sikkert hatt øyekontakt med toget. I alle fall har du garantert hørt togluren både titt og ofte!