Ellingsverunden

26.08.2022: Denne løypa er lagt ned og ikke med i føremeldingen. Tekst og kartfesting er tilgjengelig fortsatt.

Løypenr:

Standard preppetype:

Klassisk

Sist preparert:

16.01.2016

Siste preppetype:

Klassisk og fristil

Gjøvik, Toten og Land
Ellingsverunden, ca. 11,3 km, starter på Snauhaug skistadion, ca. 550 moh. De første drøyt 2,5 km opp til Rokketjernet (ca. 80 høydemeter stigning) er felles med både Bikkjeløypa og Brattsverunden. Ved Rokketjernet svinger Bikkjeløypa til høyre, mens Ellingsverunden fortsetter rett fram. Løypa går da i et småkupert parti med åpne myrer og forholdsvis åpen skog.

Etter Skålmyra stiger løypa opp mot Ellingsverundens høyeste punkt, Mårsjøhøgda på 672 moh. Der har man også noe utsikt mot blant annet Mårsjøen og deler av Snertingdal. Etter toppen passerer løypa sør for Mårsjøen, og man passerer også småbruket Ellingsvea som løypa har navnet sitt fra.

De siste kilometrene går i flatt myrterreng, og slutten av runden langs Midtvatna er felles med Bikkjeløypa. På skihytta på Snauhaug kan man i skisesongen få kjøpt mat og drikke lørdager og søndager etter nyttår.
Skihytta på Snauhaug har åpnet

Foto: Tore Jakobsen, 05.01.2013