Rundtur til Trampen og Kroer

Lørdagstur til Trampen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 26.09.2015

Follomarka

Speiderhytta Trampen er et kjent og populært turmål i Ås, kanskje helst om vinteren. Men turveien, som stod klar i 2015, har gjort Trampen lettere tilgjengelig også utenom skisesongen. Vi skal dit - gjennom skogen - og deretter videre gjennom kulturlandskapet i Kroer.

Utgangspunktet for turen er Ås stasjon. Vi sykler først et lite stykke langs jernbanelinja i retning Oslo. Fra vestsiden av stasjonen benytter vi undergangen, og fortsetter langs Sentralveien, med Ås videregående skole på høyre side. Herfra går skiløypa til Trampen vinterstid.

Litt etter skolen tar vi til høyre, inn i Solfallsveien, og igjen til høyre i Liaveien. Vi får Dysterbråtan på høyre side, og sykler inn der (kort veistubb), og for siste gang - også til høyre deretter, inn på en vei som går sørover fra utkanten av bebyggelsen. Når denne veien deler seg, holder vi til venstre - i Eldorveien. Like etter skal vi igjen holde til venstre, ut av veien og inn i skogen.

Herfra er det enkelt å finne veien videre. Resten av strekningen til Trampen går nemlig gjennom skogen, i samme trasé som skiløypa. For det aller meste har vi god grusvei under dekkene. Vel framme ved Trampen er det tid for en rast. Det er servering her i skisesongen, men utenfor hytta er det benker og bord - så da blir det en hyggelig pause i friluft.

Men vi skal videre, og ganske straks er vi ute av skogen. På bilveien tar vi til høyre, og så til venstre i neste kryss - Røedskrysset. Nå endrer landskapet karakter. Resten av turen går for det meste gjennom kulturlandskap. På vei mot Kroer kirke har vi panoramautsikt over det frodige jordbrukslandskapet som preger dette området.

Nå er det tid for å sette kursen tilbake mot Ås. Derfor tar vi til venstre ved Kroer kirke, og følger Kroerveien og senere Sentralveien til Ås stasjon, der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Ås - Trampen Ås Trampen 4,6 km