Storbråtenrunden

Turinformasjon

Eidsvoll - Nes

Beskrivelse

Denne turløypa er traseen som Fenstad Skiklubb arrangerer sitt årlige turrenn, Fenstadrunden i, som i 2013 ble arrangert for 21. gang. Men du kan gå i ditt eget tempo og nyte den flotte naturen der løypa går i fine skogsområder, over flate myrer og med flott utsikt fra løypas høyeste punkt på Storbråten. Og ikke minst langs den idylliske Utsjøen med kryssing av Kampåa rett under Utsjødammen.

Løypa starter ved stadion i Nes Skianlegg, går ut av skianlegget ved nordre vending og derfra videre nordover i lett skogsterreng.

Etter 2 km kommer tar du av til venstre mot Jøndalsvangen. Derfra er løypa hovedsakelig svakt stigende hele veien opp til Jøndalsvangen. Løypa går i skogsterreng og på traktorvei de neste 2 km, til grensen mellom Nes og Eidsvoll. Deretter følger løypa skogsbilvei videre.

Like etter løypekrysset ved Frilsetvangen har du naturreservatet Tretjernmyra på høyre hånd på turen videre mot Jøndalsvangen. Se også oppslått infotavle om Tretjernmyra i veikanten.

Litt lenger opp kommer du til veikrysset ved Jøndalsvangen og her møtes løyper både fra Nes Skianlegg, Vika, Frilset, Bukkedalen, Februa og Setertjennet. Selve hytta på Jøndalsvangen ligger 200 m opp i lia nord for veikrysset.

Fra Jøndalsvangen følger løypa skogsbilvei i retning Utsjøen og tar etter 300 meter av til venstre mot Fiskeløysa, med noe stigning rett etter løypekrysset. Deretter er det lett terreng inn til Fiskeløysa og videre over Hatteråsmyra før løypa følger skogsbilvei ca. 1 km og tar opp til høyre i jevn stigning opp til løypas høyeste punkt ved Storbråten, 360 moh.

Ved Storbråten kan du nyte flott utsikt mot bl.a. Mistberget. Videre går løypa forbi løypekrysset ved Stornyra, nord for Spyttmyra, og videre i lang utforkjøring ned mot løypekrysset nord for Utsjøen.

Der tar du av til høyre og følger skogsbilvei på østsiden av sjøen. En drøy km etter krysset kommer du til Maurdalen der det går løyper til Steinsjøen, Ursknappen og Odal.

Deretter får du en lang stigning over et høydedrag før du kjører ned til Djupdalsvangen. Der tar løypa av til høyre og følger traktorvei fram til Utsjødammen, krysser Kampåa og går i skogsterreng til den kommer inn på skogsbilveien mot Jøndalsvangen. Her har Eidsvoll Almenning satt opp 2 gapahuker med fine muligheter for en rast både på sommers- og vintertid.

På vei mot Jøndalsvangen går løypa over et par høydedrag med den nedlagte setra Gruevangen på første toppen. Når du kommer fram til Jøndalsvangen følger du løypa til venstre og går samme trasé tilbake til Nes Skianlegg som du fulgte opp til Jøndalsvangen.

Et alternativ for de som kommer inn fra tilsluttende løyper er å gå runden Jøndalsvangen - Storbråten - Djupdalsvangen - Jøndalsvangen med en lengde på 16 km.

God tur!

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Nes skianlegg - Vika Nes skianlegg Vika 23.03.2024 3 km