Gård (i privat eie) på åsen syd for Dælivann i Bærum.
Sommeren 1886 samlet en rekke fremtrendende norske kunstnere seg på Christian Skredsvigs gård Fleskum i Bærum. De sentrale personene var, i tillegg til verten, Gerhard Munthe, Eilif Peterssen, Harriet Backer, Kitty Kielland og Erik Werenskiold. Fleskumsommeren er blitt et begrep innen norsk kunsthistorie, og regnes med sine mange stemningsbilder som starten på nyromantikken i norsk malerkunst. (Kilde: Wikipedia).
Blant de mest kjente resultater av kunstnerkolonien finner vi malerier av Kielland og Peterssen med tittelen "Sommernatt", Backers maleri "På blekevollen", Munthes "Epletreet", Skredsvigs "Seljefløyten" og Werenkiolds "Tunet på Fleskum".
Fleskum gård kom i Skredsvigs eie ved at hans kone Maggie f. Plathe fikk den av sin far. Skredvig forlot Fleskum i 1894 da han flyttet til Eggedal og etablerte seg med ny familie. De andre malerne flyttet for en stor del til Lysaker/Fornebu-området hvor de har gått inn i historien som "Lysakerkretsen".