Temperatur: | −4 til −6 grader. |
Vær: | Klarvær |
Snødybde: | 30-70 cm. 10 det siste døgnet. |
Det er fine forhold i nærområdet. Alle løypene er preparert natt til søndag og det ser ut til å bli en strålende ski-søndag! Isen på Store Sandungen, Semsvann og Asdøltjern er kontrollert og det er farbart der det er merket.
Temperatur: | −5 til −9 grader. |
Vær: | Pent |
Snødybde: | 30-90 cm. 8 cm det siste døgnet. |
Smøretips: | Tørrvoks |
Starter med å kjøre ned til Kattås,Jordbru og Skui. Tilbake på Vestmarksetra blir Grønlandveien,Svartvansveien til Mikkelsbonn kjørt. Fra Vestmarksetra til Furuholmen videre opp Myrløypa til Mikkelbonn ,Skoglund og Sollihøgda
Temperatur: | −1 til −2 grader. |
Vær: | Overskyet, lett snødryss |
Snødybde: | 40-60 cm. |
Smøretips: | Rode Fiolett ekstra |
Da har vi kjørt store deler av løypenettet i natt. Det er fine forhold og det meldes et lett snødryss gjennom dagen idag. Kan være litt skarpt føre utover dagen i plogesvinger og høy slitasje på smøringen, så lurt med en solid basesmøring. Løypenettet er tilrettelagt for skøyting og klassisk. Serveringsstedene holder åpent i helgen. Vannene er kontrollert og merket. God tur!
Temperatur: | 3 til −4 grader. |
Vær: | Lettere overskyet |
Snødybde: | 50-75 cm. 15 cm det siste døgnet. |
Smøretips: | Tørrvoks |
I dag blir hele lysløype nettet preppet. Starter med å kjøre ned til Skui skole, så jobber jeg meg oppover mot Jordbru, Kattås og Vestmarksetra. Marka løypene blir kjørt opp fortløpende opp mot helgen, da dette tar et par dager å få åpnet.
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.