Temperatur: | −5 til −12 grader. |
Vær: | Klarvær |
Snødybde: | 20-40 cm. 0.5 cm det siste døgnet. |
Smøretips: | Blått klister dekket med fiolett voks |
Lysløypa på Eggemoen og litt av øvre del på Jevnaker siden av Lysløypa samt Pensjonistløypa på Jevnaker siden er preparert i natt. I Pensjonistløypa gjennom skogen til Gulbrua er det litt lite snø til å frese på nytt, men fint å gå her. Planen er å preparere resten av Lysløypa samt Blindveien og Kniptjernveien i kveld.
Temperatur: | −8 til −12 grader. |
Vær: | Sol |
Snødybde: | 80-120 cm. 0 det siste døgnet. |
Mattekjørt fra Tangnes til Buvannet. Doble spor fra Tangnes til Flekkerøy. Enkle spor Borstua-N.Vælsvannet-Kalven- Flekkerøy. Mattekjørt fra Kalven til Brennfu! Flekkerøy - Ruggetjern kjørt med enkelt spor. Mattekjørt Ruggetjern - Myrheim. Øvrig anlegg sør mot Jevnaker er preparert med maskin av Jevnaker IF Ski. Strålende forhold - kaldt
Temperatur: | −4 til −8 grader. |
Vær: | Klart |
Snødybde: | 80-120 cm. 0 det siste døgnet. |
Jevnaker Røde Kors har kommet igjennom hele nettet i dag, også vannene. I dag er alt mattekjørt og klargjort til sporsetting lørdag morgen. Alle innfartsveier er brøytet og Veståsen er klar til strålende dager på ski. NB! Vi setter ikke sport Tangnes - Buvannet i helgen. Det er heller ikke kjørt mellom Buttentjernsveien og Kniptjern
Temperatur: | −3 til −5 grader. |
Vær: | Klart |
Snødybde: | 10-15 cm. 0 det siste døgnet. |
Befaring snuplass N.Vælsvannet. 12-15 cm snø - istykkelse 12-20cm. Avventer kjøring. Trenger 10-15cm
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.