Føremelding for Veståsen - Ådalen

Føremelding for Veståsen - Ådalen

Eggemoen - 24. mars 2024 kl. 08:06

Meldt inn av Jevnaker IF Ski

Temperatur: 0 til 3 grader.
Vær: Tåke og litt regn.
Snødybde: 0-20 cm. 0 cm det siste døgnet.

Mildvær og regn siste uke har gjort det vanskelig å preparere løyper på Eggemoen. Sålen i lysløypa begynner og bli dårlig og det er varslet en mild værtype med noe regn og sludd i påsken. Vi avslutter prepareringen på Eggemoen for denne sesongen. Selv med maskinproblemene vi har hatt har vi fått en bra sesong i løypene våre. Takk til Åsmund Pettersen og sønn som har hjulpet oss med frakt av løypemaskin mellom Myrskogen og Eggemoen. Takk til grunneiere som legger til rette for preparering av skiløyper. Takk til brukere som har gitt bidrag på vipps og til konto Jevnaker ski. God påske og god sommer.

Ved Storelva i Hønefoss er det markert ulike vannivået i flomperioder bakover i tid.
Storflommer år for år
Foto: Nina Didriksen, 18.05.2023
Denne steinstøtten i Hønefoss har inskripsjoner på den andre siden. De viser vannstanden ved tidligere storflommer. Foreløpig er det langt igjen, men med varme og snøsmelting er det meldt fare for flom i noen vassdrag i østlandsområdet.
Et stykke unna flommålet
Foto: Nina Didriksen, 18.05.2023
Petersøya ligger omtrent i sentrum av Hønefoss og er et yndet turmål. I disse dager med stor vannføring i (ja, nettopp) Storelva er stien ut til øya oversvømt. Dermed må folk se langt etter grill, sittegrupper og fine stier. Verre er det at vi også så en katt som ikke kommer seg hjem. Ifølge lokalkjente er eieren klar over situasjonen og oppfordret til å snakke med brannvesenet. I disse hekketider sulter nok ikke katten ihjel med det første.
Flomfast turmål og katt
Foto: Nina Didriksen, 18.05.2023
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.