Føremelding for Romeriksåsene - Nannestad

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

23.11.2017

Brovoll: Skiforeningen 22/11 kl. 07:22: +3 grader, lett regn og vind. 20 cm snø siste døgn. Total snødybde er 25 cm. Det kom bra med snø i går, men snøen gikk over til sludd og regn utover kvelden og natten. Snøen har nå sunket sammen en del, så nå gjelder det å bare la det tørke opp når regneværet gir seg. Det meldes faktisk om mindre nedbør i form av regn enn hva de først antok, så det er positivt! Det ble i går preparert med scooter og sporsetter fra Brovoll-Bukkelia-Snellingsvannet-Snellingen-Brovoll, og Brovoll-Brakaltjern-Flåtaseter. Det ble veldig fine forhold, men i dag så blir det nok bare på skogsbilveiene man kan prøve skiene, og ikke i terrengløypene. Vi ser frem til i morgen da det meldes om en kaldere værtype fremover. Husk at isen på vannene nå er veldig usikker - det er farlig å prøve seg utpå.

Vannene i Marka er nå svært farlige. Isen varierer mye på hvert enkelt vann. Det blir ikke bedre med den våte snøen oppå. Snø på isen vil dessuten isolere slik at isen ikke nødvendigvis blir tykkere selv om det blir kuldegrader. NB! Det er forbundet med stor risiko å forsøke å ferdes på isen!

Skiforeningens Turskøytegruppe holder kurs i issikkerhet. Husk også at det finnes ikke sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Ønsker du å lære mer om turskøyting og issikkerhet anbefaler vi denne artikkelen fra turskøytegruppen.

Bilder fra Romeriksåsene - Nannestad

Sporsetting fra Brovoll til Bukkelia
(Foto: Jarle Jensen, 22.11.2017)
Sporsetting fra Brovoll til Bukkelia