Temperatur: | −5 til −7 grader. |
Vær: | Delvis skyet oppholdsvær og tåke |
Snødybde: | 40-70 cm. |
Smøretips: | Rode fiolett spesial. |
Et værskifte med nedbør i form av snø på vei! Allerde i morgen vil det begynne å snø, noe som vil øke på utover i uken. Dagen i dag starter med varierende skiforhold, det er faste spor med tildels skarpt og raskt føre. Vi starter ut fra Sjonken med å preparere løypene i dette området først, før maskinen kjøres nordover i retning Brovoll. Sjekk ut og følg med iMarka - appen for full oversikt. Ingen skuterløyper som er staket og går over vannene vil bli preparert før mer kulde. Overvann må påregnes på enkelte vann. Ha en fin dag!
Temperatur: | −6 til −3 grader. |
Vær: | Klart |
Snødybde: | 60-110 cm. |
Snøværet de siste dagene har gitt mulighet for løyper både i Nordåsen og i bygda. Løypekjørerne har kjørt og vi fortsette å kjøre for å åpne og preparere så mye som mulig av løypenettet godt. På Nordåsen skistadion ble det produsert snø før snøen lavet ned og det er mange artige løyper til skileik og skiglede i området. Velkommen til vår løypenett🙂.
Temperatur: | −2 grader. |
Vær: | Overskyet |
Snødybde: | 40-60 cm. 20-30 det siste døgnet. |
Som resten av Østlandet har vi nå fått snø på de lavere delene av Romerike og vi har fått pakket og kjørt opp løypene som går fra Tæruddalen og over til Gjerdrum, Vi har kjørt opp de fleste løypene vi kjører i fra Tæruddalen.
Temperatur: | −8 til −10 grader. |
Vær: | Lettskyet pent |
Snødybde: | 15-20 cm. |
Smøretips: | Blå multigrade - Skøyte ski |
Det er virkelig vinterstemning i marka, og kulden fortsetter. Løyper holder seg godt i kaldt vær. Fine skiforhold ut fra Sjonken. Det er glattet i full bredde og sporsatt med et klassisk spor på den ene siden på følgende skogsbilveier: Sjonken øst - Steinbekkhytta - Bjertnessjøen -Råsjøen. Samt Herretjernslia -(Dæhliløypa) Snuplass Røbjørndalen. Sjekk iMarka-appen for full oversikt. Det foregår arbeid på dammen ved Bjertnessjøen, derfor er det brøytet fra innerste parkeringsplassen og frem til dammen. Dette vil pågå et par uker til. Ellers veldig fine forhold i tidligere preparerte løyper. Det er ca 20 km preparerte løyper for både klassisk og fristil. Ha en fin dag!
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.