Føremelding for Romeriksåsene - Nannestad

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

18.01.2018

Brovoll: Skiforeningen 17/1 kl. 06:52: 3 grader og skyet oppholdsvær. 55 cm snø siste døgn. Vi har nå lagt bak oss noen dager med ganske så store snømengder. Det snødde såpass tett i går at det kom 25 cm på 5 timer. Det ble preparert gjennom hele dagen, men det var ikke lett å holde løypene åpne. Det ble til slutt kjørt hovedløyper ut fra Brovoll og Sjonken i går kveld og her står løypene fortsatt bra. Fortsetter i dag videre med andre løyper. Med godt over 50 cm snø i løypene og mye overheng av trær så tar det nå veldig lang tid før vi kommer gjennom alle løypene. Forholdene i Marka er det for øvrig ingen ting å si på. Helt fantastisk vinterstemning. Prepareringen starter ut fra Brovoll og går via Bukkelia og over Snellingen til Sjonken videre Bekkestua, samt runden om Store Øyungen før vi håper å komme rundt ved Kirkebyvangen, Setertjern og Hakkim til slutt. Ha en strålende dag i Marka! Smøretips: VR45 .

Nordåsen, Maura og Nannestad: Nannestad og Bjerke løypekjørerlag 12/1 kl. 20:50: Vi har i dag kjørt alt på Nordåsen og forholdene er fantastiske! Nede i bygda har vi hatt havari på løypemaskinen slik at vi blir litt forsinket med kjøring av Moreppenrunden og Nannestadrunden. Men, disse løypene blir kjørt natt til lørdag slik at de er klare for bruk i helgen. Alle våre hjelper trår nå til, slik av vi får kjørt havaristen til verksted samtidig som deler hentes hos leverandøren. Klaffer alt er løypemaskinen forhåpentligvis er reparerte i løpet av helgen. Takk til Ivar, Bård, Torbjørn og Rune for ekstrainnsatsen som legges ned denne helgen! Neste uke er det meldt 30 cm snø så vi har fått en drømmevinter for de som liker vintersport:-) 😎 VIPPS 11232 http://nordaasen.no http://marifjell.no

Nittedal IL for Skiforeningen 12/1 kl. 13:10: Løypa Spenningsby - Spikertjern, med avstikker inn til Askkorken, har det blitt jobber iherdig med siste uke. Den har nå blitt sporsatt og det er flotte forhold! God tur!

Tæruddalen: Skedsmo kommune/Skedsmo skiklubb 7/1 kl. 15:16: Det er nå fine forhold ut fra Tæruddalen. De partiene der det var litt gjennomslag over Høgsmåsan har nå stort sett frosset til. Husk at det er mulig å parkere i skolegården i helgene, innkjøring rett før Tæruddalen. Det er mange som har lyst til å gå på ski, så det gjelder at man utnytter de plassene som finnes best mulig. Husk at det også er lett å komme seg ut i marka med buss. Det går halvtimesruter både til Tærudhallen og Åsenhagen på søndager. Et tips kan også være å ta bussen til Åsgreina eller Eltonåsen og gå tilbake til Tæruddalen. Ringdalshytta er åpen lørdager og søndager framover. God tur!

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer i Romeriksåsene

Isen på vannene i Marka

Isen på en del vann har lagt godt på seg den siste tiden, og der hvor vi har satt ut stikker er løypa farbar. Følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Det er alltid forbundet med risiko å ferdes på islagte vann. Det kan være svake partier selv på vann med solid is. Selv om isen er kontrollert i løypetraseene så må man som markabruker vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Romeriksåsene - Nannestad

Det har kommet mye snø i Romeriksåsen i natt
(Foto: Jarle Jensen, 16.01.2018)
Det har kommet mye snø i Romeriksåsen i natt