Føremelding for Østmarka

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

17.01.2018

Rustadsaga: Oslo kommune, Bymiljøetaten 17/1 kl. 08:04: -1 grad. 10 cm snø siste døgn. Total snødybde er 40-50 cm. Det meste av tosporsløypene er kjørt siste døgn og vi satser på å få kjørt gjennom de resterende i dag. Starter med preparering av scooterløypene nå på morgenen og vi regner med å bruke et par dager på den første runden her.

Krokhol: Skiforeningen 17/1 kl. 07:04: 0 grader og overskyet. En del løyper ble preparert i går. Gode forhold i løypene fra Krokhol, Drivplassen og golfbanen Ytre Enebakk. Vi vil jobbe med hovedløypene fra Bysetermosan og over mot Enebakk i dag. Tung snø og noe overheng gjør at preparingen tar tid. Noe overvann på vannene i Marka igjen nå. Smøretips: Fiolett V45. .

Lyseren: Skiforeningen 17/1 kl. 06:29: -1 grad og overskyet. 40 cm snø siste døgn. Total snødybde er 80 cm. Det er fra 50 til 80 cm snø i Østmarka nå. Det som ble kjørt med stormaskin i går ble veldig bra. Maskinen skal over Andersrudåsen i dag og inn i Enebakk. Det blir scooterpreparert fra Losby til Vangen utpå dagen i dag. Det er sannsynlig at det vil være noe overvann på vannene. God tur!

Marikollen: Rælingen kommune 17/1 kl. 07:26: -1 grad og lettskyet, pent vær. 40 cm snø siste døgn. Total snødybde er 70 cm. Ettersom løypemaskinen vår er havarert, kan vi kun tråkke med snøscootere i våre løyper. Håper å få løypemaskinen på beltene i løpet av helgen.

Ekebergsletta: Bekkelaget Ski 14/1 kl. 09:00: Det er i dag -2 grader og overskyet vær. Total snødybde er 20 cm cm. Begge sider av Ekebergsletta er kjørt opp. Flotte forhold. Smøretips: Lilla Swix. .

Grønliåsen og Søndre Ås gård: Oslo kommune, Bymiljøetaten 12/1 kl. 22:00: Kommunens skuterfører melder: Grønliåsen og idrettsbanen preparert! Skøytedel rullet, dobbel klassisk. Det samme for Søndre Ås gård. Ble veldig bra forhold med lett prepareringsutstyr. Dessverre måtte vi låne utstyr uten GPS, så kartet på Skiforeningens føremelding er ikke oppdatert.

Losby: Markaskolen for Skiforeningen 12/1 kl. 01:27: -5 grader. Det er nå gode forhold fra Losby og innover i Østmarka. Overvannet som har vært på Losbyvassdraget den siste tiden har nå tørket opp og vi har fått satt gode spor.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Isen på vannene i Marka

Isen på en del vann har lagt godt på seg den siste tiden, og der hvor vi har satt ut stikker er løypa farbar. Følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Det er alltid forbundet med risiko å ferdes på islagte vann. Det kan være svake partier selv på vann med solid is. Selv om isen er kontrollert i løypetraseene så må man som markabruker vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Østmarka

Ved Bysetermosan
Ved Bysetermosan
Nye spor ut fra Krokhol
(Foto: Jon Kristian Jakobsen, 05.01.2018)
Nydelige forhold ved Setertjern!
(Foto: Skiforeningen, 03.01.2018)

stuer med servering

Skullerudstua

Åpen man-fred 11:00-15:00, lør-søn 10:00-16:00.
Skjelbreia

Åpen lør-søn 10:00-16:00.
Setertjernstua

Åpen lør-søn 11:00-15:00.
Sandbakken

Åpen ons-fred 11:00-16:00, lør-søn 10:00-16:00.
Rustadsaga

Åpen tir-fred 10:00-15:00, lør-søn 10:00-16:00.
+ - Vis alle færre stuer med servering

stuer med servering

Vangen

Skullerudstua

Åpen man-fred 11:00-15:00, lør-søn 10:00-16:00.

Skjelbreia

Åpen lør-søn 10:00-16:00.

Setertjernstua

Åpen lør-søn 11:00-15:00.

Sandbakken

Åpen ons-fred 11:00-16:00, lør-søn 10:00-16:00.

Rustadsaga

Åpen tir-fred 10:00-15:00, lør-søn 10:00-16:00.
+ - Vis alle færre stuer med servering

Webkamera