Oslo kommune Vann- og Avløpsetaten skal rehabilitere Fyllingsdammen i 2025. Det etableres derfor en vinter anleggsvei fra Fiskelitetjern til dam Fyllingen. Det anbefales ikke å gå veien på ski da den anlegges for anleggsmaskiner og ikke er egnet for ski. Ferdsel på veien kan medføre fare og må gjøres med aktsomhet. Alternativ skiløype er ned til Fyllingskalven og over Fyllingen.
Temperatur: | −5 til −6 grader. |
Vær: | Skyet |
Snødybde: | 10-40 cm. |
Smøretips: | Blå super extra |
Nå ser det ut til at vi får en skikkelig snødump i dagene fremover. Avventer kjøring nå til litt utpå dagen og prøver å kjøre et tilbud i kveld hvis det er kommet greit med snø. Fortsetter pakking av scooterløyper. Gørjahytta holder stengt i vinter grunnet skogsdrift i området. Ha en fin dag!
Temperatur: | −3 til −5 grader. |
Vær: | Overskyet, snø utover dagen |
Snødybde: | 0-40 cm. 0 cm det siste døgnet. |
Smøretips: | Rode Fiolett Multigrade |
Det er meldt endel snø gjennom dagen, preparering skjer etter dette. Tidligere kjørte løyper er ok. Planen er å få alt klart til helgen. Scooterløyper tas fortløpende når vi har tid. Se iMarka-app for oppdatert løypestatus. Ha en fin dag!
Temperatur: | 0 grader. |
Vær: | Overskyet |
Snødybde: | 5-30 cm. |
NB: VÆR OBSERVANT PÅ STEDER MED GRUS, IS OG "HULL", GJELDER SPESIELT NEDOVERBAKKER! Det var noen få minusgrader i natt og resultatet etter preparering ble derfor helt greit, men noter at også der det er grønt i kartet vil det være steder som er dårlige. Vi trenger mer snø, men det er altså fortsatt helt greie skimuligheter. Lange strekninger er det veldig bra, men vær altså observant på plutselige "hull". Det har smeltet mye på Gaustadjordet, men løypa kan fortsatt brukes som transportetappe.
Temperatur: | 0 grader. |
Vær: | Oppholdsvær |
Snødybde: | 5-30 cm. |
NB: VÆR OBSERVANT PÅ STEDER MED GRUS, IS OG "HULL", GJELDER SPESIELT NEDOVERBAKKER! Det var noen få minusgrader i natt og resultatet etter preparering ble derfor helt greit, men noter at også der det er grønt i kartet vil det være steder som er dårlige. Det har jo vært mildt opp i høyden noe som har påvirket at det i dette område er dårligere snøforhold enn lenger ned. Vi trenger mer snø, men det er altså fortsatt helt greie skimuligheter. Lange strekninger er det veldig bra, men vær altså observant på plutselige "hull". Vi har preparert Korketrekkeren i dag, men må trolig avstå fra preparering hvis det er plussgrader gjennom natta.
Temperatur: | −1 til −2 grader. |
Vær: | Sol |
Snødybde: | 30-40 cm. 0 det siste døgnet. |
Smøretips: | Lilla klister |
Alle jordene på Bygdø Kongsgård sine jorder ble kjørt opp med skøytespor lørdag 18.1. Musejordet er kjørt m klassisk og skøytespor. Men OBS: Deler av jordene på Hengsengen er pløyd, og der stikker det opp jord her og der!! Deter kjørt bypass slik at du kan droppe området nærmest fotballbanen. Snøproduksjonen har pågått 24/7 i mange døgn med frivillig innsats. Nå kan det komme så mye regnvær det vil. Men det koster. Vipps gjerne en slant til Bygdø Idrettslag på #14264 om du setter pris på løypene.
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.