Føremelding for Nordmarka syd

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

20.04.2018

Frognerseteren: Oslo kommune, Bymiljøetaten 20/4 kl. 15:43: Bymiljøetatens løypeteam melder: Våren begynner å få overtaket på vinteren, men fremdeles er det MYE snø når vi kommer litt innover i marka. Løypene i terrenget hvor vi kjører over myrer og bekker blir ikke lenger preppet, fordi maskinene går igjennom og ødelegger den sålen som er der og som er helt ok å gå på, selv om den ikke er preppet. Så vi kjører nå bare der løypene går på vei og fast grunn. Men også der er det utfordringer. Noen steder er sålen veldig tykk, samtidig som det smelter inn fra kantene, og da kan vi risikere at maskinene raser ut i skråninger og grøfter. Eksempel på dette er Skomakerløypa på vestsiden av Frognerseteråsen, hvor vi bare må melde pass av sikkerhetsmessige grunner –om det ikke blir endringer i forholdene! Men vi anbefaler likevel å sjekke kartet med oppdatert preppestatus. Dette kan absolutt bli en knallhelg i litt løs kramsnø, perfekt for klister, smørefri eller felleski! Og om det ikke er preppet på noen dager, er det allikevel fint å gå. Selv om det begynner å komme frem bare flekker i soleksponerte bakker.
Plan for helgen: Fra Sognsvann blir det kjørt lørdag til Ullevålseter, Ankerveien til Hammern og Grinda, vestsiden av Sognsvann - så sant det går! Og muligens prøver vi søndag også. Fra Frognersetra og innover til Tryvann, Kapellet, samt lysløypa til Ullevålseter blir det kjørt lørdag, mens søndag blir mer usikkert. God tur! Det er– fremdeles god grunn til å gi skiene enda en tur i marka!

Kikutstua: Skiforeningen 20/4 kl. 06:46: 0 grader og skyet. Solen kommer utover dagen. Total snødybde er 30-90 cm. Fra Sørkedalen til Kikut er det nå 95% snøfritt og muligheter for de som vil å ta seg en sykkeltur. Det er noen våte partier men stort sett bra. Smøretips: Rødt klister eller felleski.

Skistua på Sørli: Nittedal IL for Skiforeningen 20/4 kl. 07:08: 3 grader og tåke. Total snødybde er 30-100 cm. Fin følelse av sommerski disse dagene. Lysløypa ble kjørt torsdag og løypa til Movatn blir kjørt i dag.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer i Nordmarka syd

Isen på vannene i Marka

Selv om vi har hatt tykk is på vannene i Marka i vinter begynner det nå å tære på den mange steder, og istykkelsen varierer veldig. Vi har begynt å samle inn stikkene mens det enda er mulig, og har du tenkt deg utpå må du derfor være årvåken og bruke sunn fornuft. Som markabruker må man vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Grunnet store snømengder har Vann- og avløpsetaten tappet mer vann enn normalt ut fra Nordmarka for å redusere mulige vårflommer. Det fører til at man kan oppleve dårligere is på regulerte vann, spesielt i nærheten av demninger, elveos eller utløp/inntak til tunneler og overføringer.
Av samme årsak har Løvenskiold tappet ned Harestuevannet og Plassedammen. Elvann og Langvann er, som tidligere år på senvinteren, allerede tappet ned. Det går skiløyper over nevnte vann og isen vil kunne påvirkes.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Nordmarka syd

Vårbonus i Marka
(Foto: Line Mork, 18.04.2018)
Vårbonus i Marka