Føremelding for Nordmarka syd

Tilbake til alle områder

Føremelding for Nordmarka syd

Rehabilitering av Fyllingsdammen

Oslo kommune Vann- og Avløpsetaten skal rehabilitere Fyllingsdammen i 2025. Det etableres derfor en vinter anleggsvei fra Fiskelitetjern til dam Fyllingen. Det anbefales ikke å gå veien på ski da den anlegges for anleggsmaskiner og ikke er egnet for ski. Ferdsel på veien kan medføre fare og må gjøres med aktsomhet. Alternativ skiløype er ned til Fyllingskalven og over Fyllingen.

 

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor prepareres ikke løyper på enkelte skogsbilveier selv om det er nok snø?

Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.

Når prepareres løypene?

Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.

Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.

Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.

Hvorfor er det ikke skispor selv om kartet viser at det er preparert?

Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.

Er det de grønne sporene i kartet som er best?

Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.

Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.

Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.

Hva menes med "pakking av løyper"?

Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.

Langt der inne i skogen står denne kjempen. -Skal vi bli venner, spurte mennesket. Bildet er tatt rett innenfor Slagene i Nordmarka.
Skal vi bli venner?
Foto: Nina Didriksen, 23.11.2025
Her ser vi litt av ovarennet og hoppkanten i Skuldbakken ved Makrellbekken. Unnarennet er opptatt av en anleggsplass.
Du vil nok ikke hoppe i Skuldbakken
Foto: Nina Didriksen, 11.11.2025
Slik ser det ut i ovarennet i Skuldbakken høsten 2025. Bakken er neppe i bruk når vi snur oss og ser utover hoppkanten. Bakken ligger nær Makrellbekken.
Oppbygd ovarenn i Skuldbakken
Foto: Nina Didriksen, 11.11.2025
Webkamerabilde fra Kikutstua
Kikutstua
Webkamera av Holmenkollen skiarena
Holmenkollen skiarena