Føremelding for Nordmarka nord

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

18.02.2018

Svartbekken/Stryken: Skiforeningen 17/2 kl. 06:08: Det er i dag -10 grader og oppholdsvær. Total snødybde er 120-185 cm. Idag blir det scooterpreparering i løypene fra Stryken-Nordvann-Helgeren-Elvann. Og så blir det maskinpreparering i området Skillingen-Gjerdingen. Smøretips: vr 45, blå ekstra. .

Svea/Mylla: Mylla løypeforening 17/2 kl. 07:34: Det er i dag -7 grader og pent vær. Total snødybde er 173 cm. Et flott utgangspunkt for skituren er å starte fra Mylla dam i behagelige familieløyper uten bratte bakker, noe som passer for de helt små. I starten kan en velge fine scooterkjørte løyper på Myllavannet, eller veien Mylla syd. Alle vann har to spor med skøytemuligheter mellom sporene. Grønntjernløypa er også en fin familieløype . Vil en ha litt tøffere utfordringer har vi den populære Ballangerudløypa eller Formoløypa. Fra Mylla dam til Trantjern er det ca 5 km, enten du velger veien Mylla syd eller Myllavannet. Fra Trantjern er det nykjørte spor videre innover i Marka. Det kan bli mye trafikk, husk hold til høyre i gå/akeretningen. Vi har noen smale scooterløyper, der skal de som kommer oppover gi plass for de som kommer utfor.

NB! Det er innført ekstraordinær båndtvang av hensyn til viltet i Hole, Ringerike, Jevnaker, Lunner og Gran kommuner.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer i Nordmarka nord

Isen på vannene i Marka

Isen på en del vann har lagt godt på seg den siste tiden, og der hvor vi har satt ut stikker er løypa farbar. Følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Det er alltid forbundet med risiko å ferdes på islagte vann. Det kan være svake partier selv på vann med solid is. Selv om isen er kontrollert i løypetraseene så må man som markabruker vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Nordmarka nord

Prepping av løypa i Stuttandersdalen
(Foto: Petter Biong, 15.02.2018)
Prepping av løypa i Stuttandersdalen