Føremelding for Nordmarka nord

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

25.04.2018

Stryken/Svartbekken: Skiforeningen 25/4 kl. 06:22: -1 grad og klarvær. Total snødybde er 0-50 cm. Fantastisk vårvær og flotte skiløyper. I dag er det 6 måneder siden vi kjørte scooter på nysnø fra Svartbekken til Sandbekkhytta og hadde de første besøkende på ski for denne sesongen! Det er kjørt scooter og sporsetter fra Djupdalen (ca. en drøy kilometers gange fra bommen på Stryken på brøytet vei så er man i løypa) og det er kjørt spor fra Svartbekken og rundt Snøploghøgda. I de løypene som ble kjørt i går kveld må man kun ta av skiene på brua ved Gjerdingen dam. Det har vært litt frost i natt så vær forsiktig i utforkjøringer på morgenen. Vårværet spiser løyper om dagen så man må generelt være oppmerksom på løyper i forandring. God tur!
NB! Om du velger å gå løypa fra Grua mot Svartbekken kan det være lurt å starte turen syd for idrettsbanen syd for Grua, og deretter ta veien til høyre. Etter ca. 500 meter, i den siste svingen før det gamle kloakkrenseanlegget, kan du komme over til broen som krysser Sveselva. Før dette punktet kan det være problematisk da Sveselva har tatt deler av skiløypa. Smøretips: Lilla og rødt klister eller felleski.

Svea/Mylla: Mylla løypeforening 24/4 kl. 06:53: -1.5 grader, sol og pent vær. Total snødybde er 40-70 cm. Etter regnværet i går er det nå sol og pent vær. Det er snø i traseen ut fra Mylla dam og muligheter for skiturer en stund til. Kjørte siste scootertur på Myllavannet i går. Ikke for å kjøre opp løyper, men for å hente inn skiltstaken som har stått utenfor Stuttbekken. Det blir preppet løyper i nærområdet før helgen. Smøretips: Klister/felleski.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer i Nordmarka nord

Isen på vannene i Marka

Selv om vi har hatt tykk is på vannene i Marka i vinter begynner det nå å tære på den mange steder, og istykkelsen varierer veldig. Vi har begynt å samle inn stikkene mens det enda er mulig, og har du tenkt deg utpå må du derfor være årvåken og bruke sunn fornuft. Som markabruker må man vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Grunnet store snømengder har Vann- og avløpsetaten tappet mer vann enn normalt ut fra Nordmarka for å redusere mulige vårflommer. Det fører til at man kan oppleve dårligere is på regulerte vann, spesielt i nærheten av demninger, elveos eller utløp/inntak til tunneler og overføringer.
Av samme årsak har Løvenskiold tappet ned Harestuevannet og Plassedammen. Elvann og Langvann er, som tidligere år på senvinteren, allerede tappet ned. Det går skiløyper over nevnte vann og isen vil kunne påvirkes.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Nordmarka nord

6 måneder med skiløyper i Nordmarka nord
6 måneder med skiløyper i Nordmarka nord
Gjerdingsveien 6 måneder etter sesongens første preparering