Føremelding for Lillomarka og Gjelleråsen

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

20.04.2018

Linderudkollen: Oslo kommune, Bymiljøetaten 20/4 kl. 15:43: Bymiljøetatens løypeteam melder: Våren begynner å få overtaket på vinteren, men fremdeles er det MYE snø når vi kommer litt innover i marka. Løypene i terrenget hvor vi kjører over myrer og bekker blir ikke lenger preppet, fordi maskinene går igjennom og ødelegger den sålen som er der og som er helt ok å gå på, selv om den ikke er preppet. Så vi kjører nå bare der løypene går på vei og fast grunn. Men også der er det utfordringer. Noen steder er sålen veldig tykk, samtidig som det smelter inn fra kantene, og da kan vi risikere at maskinene raser ut i skråninger og grøfter. Men vi anbefaler likevel å sjekke kartet med oppdatert preppestatus. Dette kan absolutt bli en knallhelg i litt løs kramsnø, perfekt for klister, smørefri eller felleski! Og om det ikke er preppet på noen dager, er det likevel fint å gå. Selv om det begynner å komme frem bare flekker i soleksponerte bakker.
Plan for helgen: I Maridalen er det kjørt fra Movann til Tømte og Holmetjern i dag. Der blir det nok ikke kjørt mer, men det er fine forhold nå. Linderudkollen er kjørt. – I resten av Lillomarka er det ikke sikkert et blir kjørt i helgen, men allikevel er det skiforhold litt innover.

NB! Skiløypa på veien Damputtbekken - Sandermosen - Skillingsdalen brøytes i vinter grunnet skogsdrift. BaneNor vil i nær fremtid stenge parkeringen på Sandermosen stasjon pga farlige situasjoner med parkerte biler og biler som ikke kommer seg over planovergangen.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer i Lillomarka

Isen på vannene i Marka

Isen på en del vann har lagt godt på seg i vinter, og der hvor vi har satt ut stikker er løypa farbar. Følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Det er alltid forbundet med risiko å ferdes på islagte vann. Det kan være svake partier selv på vann med solid is. Selv om isen er kontrollert i løypetraseene så må man som markabruker vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.
Melding fra Vann- og avløpsetaten, Oslo kommune 27. februar 2018: Grunnet store snømengder tapper nå Vann- og avløpsetaten mer vann enn normalt ut fra Nordmarka for å redusere mulige vårflommer. Det fører til at man kan oppleve dårligere is på regulerte vann, spesielt i nærheten av demninger, elveos eller utløp/inntak til tunneler og overføringer.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Lillomarka og Gjelleråsen

Fine forhold i Lillomarka
(Foto: Nina Didriksen, 15.04.2018)

stuer med servering

Linderudkollen

Åpen tir-ons 11:00-15:00, lør-søn 10:00-16:00.
Lilloseter

Åpen tir 10:00-15:00, ons-tor 10:00-16:00, lør-søn 10:00-17:00.
Sørskogen

Åpen søn 10:00-17:00.
Sinober

Åpen lør-søn 10:00-16:00.
+ - Vis alle færre stuer med servering

stuer med servering

Linderudkollen

Åpen tir-ons 11:00-15:00, lør-søn 10:00-16:00.

Lilloseter

Åpen tir 10:00-15:00, ons-tor 10:00-16:00, lør-søn 10:00-17:00.

Sørskogen

Åpen søn 10:00-17:00.