Føremelding for Krokskogen

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

25.04.2018

Bærum kommune 20/4 kl. 09:16: Bærum kommune prepper siste tur for sesongen i dag fra By til Tverrelva. God tur.

Sollihøgda: Skiforeningen 19/4 kl. 07:08: 5 grader og lettskyet vær. Total snødybde er 30-50 cm. Det er fortsatt skiføre her oppe, men nå er det slutt på prepareringen her for denne sesongen. Det står nå stedvis så mye vann i terrenget at det ikke er forsvarlig å kjøre mer. Men det er mye snø igjen så det er fint å gå på ski selv om det ikke prepareres mer. Takker for denne sesongen! Smøretips: Rødt klister, eventuelt rubbeski eller felleski.

Ringkollen: Skiforeningen 19/4 kl. 07:33: 1 grad og overskyet vær. Total snødybde er 30-60 cm. Det er mye snø igjen, men den er råtten. Vi avslutter derfor prepareringen ut fra Ringkollen for denne sesongen. Man kan likevel finne mange fine steder hvor det vil være skimuligheter en god stund til. Man må imidlertid være forberedt på at man blir bløt på beina, da myrene er i full oppløsning og det går mye vann i terrenget. Blir det kuldegrader om natta blir det fint å gå på skaren. Smøretips: Klister / felleski / rubbeski.

Sørkedalen: Skiforeningen 19/4 kl. 07:43: 4 grader og lettskyet. Det er svært milde dager nå: Vi kjører Gråseterveien i dag og så er prepareringen fra Sørkedalen slutt for i år. Det er fortsatt skiforhold, men stedvis mye vann på myrer og det kan være vanskelig å ta seg over åpne bekker. Vær varsom på vannene, legg heller turen rundt. Smøretips: Klister.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer Krokskogen

Isen på vannene i Marka

Selv om vi har hatt tykk is på vannene i Marka i vinter begynner det nå å tære på den mange steder, og istykkelsen varierer veldig. Vi har begynt å samle inn stikkene mens det enda er mulig, og har du tenkt deg utpå må du derfor være årvåken og bruke sunn fornuft. Som markabruker må man vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Grunnet store snømengder har Vann- og avløpsetaten tappet mer vann enn normalt ut fra Nordmarka for å redusere mulige vårflommer. Det fører til at man kan oppleve dårligere is på regulerte vann, spesielt i nærheten av demninger, elveos eller utløp/inntak til tunneler og overføringer.
Av samme årsak har Løvenskiold tappet ned Harestuevannet og Plassedammen. Elvann og Langvann er, som tidligere år på senvinteren, allerede tappet ned. Det går skiløyper over nevnte vann og isen vil kunne påvirkes.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Krokskogen

Fortsatt fine forhold på Djupdalsveien
(Foto: Kjell Berg, 18.04.2018)
Fortsatt fine forhold på Djupdalsveien