Temperatur: | −6 til −10 grader. |
Vær: | Pent |
Snødybde: | 15-30 cm. 0 det siste døgnet. |
Det er i dag preparert fra Grønsand, Røskestadvannet, Røedsgrinda og Røstad. Vi har også preparert noen flere av terrengløypene, men det er lite snø I enkelte partier, og bare flekker i noen bakker, så utvist forsiktighet I utforkjøringene. Løypa fra Semsporten står bra fram til enden av veien, men det er hardt og lite snø I bakkene opp mot Stikkvannshytta. Her må vi ha mere snø før vi får preparert igjen. Vi trenger også mere snø i traseen fra Slingrebekk til Hvilestein og videre til Øvre Lamyr. Stikkvannsveien brøytes pga tømmerdrift. Følg IMarka-appen for oppdatering av preppestatus.
Temperatur: | −3 til −7 grader. |
Vær: | Skyet opphold |
Snødybde: | 25-50 cm. 0 det siste døgnet. |
Løypene fra Grønsand, Røskestad, Røedsgrinda og Semsporten som ble kjørt i går står seg godt. Noen få steder med lite snø i skogsløypene syd for Stikkvann og mot Semsporten, så ta hensyn i utforkjøringene. For de som ønsker å gå til fots, er Stikkvannsveien brøytet og et flott alternativ. Skiløpere må være forberedt på å gå de siste par hundre meterne til Stikkvannshytta, siden veiene der er brøytet. Se Hurum turistforening sin Facebook-side for mer informasjon og bilder.
Temperatur: | −4 til −6 grader. |
Vær: | Klar |
Snødybde: | 40-60 cm. 30 det siste døgnet. |
Vi begynner og preparere lysløypa onsdag ettermiddag og løypene over jordene til Semsporten mot helgen.
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.