Dagens føremelding

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

Fine forhold i løyper preparert siste døgn

Onsdag 28.02.2024 kl. 08.30

Nådde du ikke en skitur i går er det fortsatt muligheter for en tur i dag uten at du trenger å ta med regntøy. Fra i morgen er det derimot våte utsikter en stund framover. Mange løyper ble preparert i går, og de står fortsatt bra i dag til tross for regn i lavlandet og litt snø i natt i høyden.

Det er en grå morgen med litt spredt tåke og yr her og der. Tåken skal lette utover formiddagen og antakelig slippe fram noen gløtt av sol. Temperaturene varierer fra pluss 4 i lavlandet til minus 2 grader i høyden.

Det er en del vann i terrenget, så vær forberedt på litt våte forhold innimellom. Det er også mye overvann på vannene. De er farbare, men man risikerer å bli våt på bena om man velger å krysse. Best forhold er det i løyper som går på skogsbilveier. Foreløpig holder skiføret stand, med noen unntak i lavereliggende, sørlige strøk. Her blir det begrenset med preparering i påvente av mer snø. Sjekk de lokale føremeldingene.

Tross mildvær og tæring på snøen kan du fortsatt starte skituren fra mange av de vanligste utfartstedene, noe som betyr at du ikke trenger reise langt før du kan spenne på deg skiene. Det er også mange gode forbindelsesløyper mellom nord og syd, øst og vest.

Tog, buss eller bane til startpunktet er alltid et godt alternativ. Mange skiløyper starter i gangavstand fra kollektiv-holdeplasser, og i iMarka-appen/løypekartet på nett kan du legge inn holdeplasser i kartet.

Noen markastuer holder åpent også på hverdager og kan by på god bakst og varm og kald drikke - se oversikt over åpningstider.

Det er ekstraordinær båndtvang i Oslo, Asker, Lier, Lørenskog, Ringerike, Hole, Nannestad, Gjerdrum, Ullensaker, Lillestrøm og Eidsvoll kommune. Dette grunnet snømengden og hensyn til viltet.

I næranleggene vil du alltid finne strøkne forhold, bl.a. på Sørli i Nittedal, Hakadal stadion (Varingskollen), Eid i Heggedal, Vestmarksetra, Fossum, Eineåsen (Rykkin), Skullerud, Greverud, Lysløypa i Frogn (Drøbak), Sognsvann, Holmenkollen, Linderudkollen og Lillomarka arena.

Selv om istykkelsen på vannene er god, er det noen vann med oshull og åpne råker. Overvann er også en tilbakevendene utfordring i år, særlig etter at det har kommet mye våt nedbør. Løypemannskapene har merket farbare ruter – hold deg til dem. Les mer om anbefalinger for ferdsel på is i vårt område her, og sjekk de lokale føremeldingene.

God tur!

Spørreundersøkelse og Markas serverings- og overnattingssteder

Skiforeningen gjennomfører nå en spørreundersøkelse med mål om å lære mer om bruken av overnattings- og serveringsstedene i Marka. Som bruker av Marka er din tilbakemelding viktig, og vi ønsker å bruke den for å optimalisere overnattings- og serveringstilbudet i Marka. Gå til spørreundesøkelsen.

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Lekre spor i Østmarka

Foto: Jon Jakobsen, 27.02.2024

Webkamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.