Våre bønner er hørt – nå snør det igjen. De mest optimistiske varslene sier vi kan få opptil 25 centimeter enkelte steder. Også i morgen er det meldt snø, men i lavlandet er det en fare for at det kan gå over på våtere nedbør utover fredag ettermiddag og kveld. Uansett lover det godt for skiføret til helgen.
Snøværet gjør at det prepareres minimalt nå før mer av snøen har landet, men om du er tidlig ute i dag er det fortsatt faste spor å finne. Akkurat nå er det temperaturer fra 15 til 1 minusgrad der ute, og det er ventet litt mildere utover dagen.
Kulden de siste par døgn har sørget for at myrer har fryst til igjen slik at det er mulig å komme seg ut i terrenget med tyngre utstyr. Inntil dagens snø har landet er det fortsatt skrint med snø der ute, så løyper på skogsbilveier er det sikreste valget. I terrenget stikker det fortsatt fram røtter, stein og annen vegetasjon enn så lenge, spesielt i vesthellinger, så her bør du være ekstra aktsom i utforkjøringer og heller ta av skiene om du er usikker.
Mange vann er kontrollert og merket og har preparerte løyper, men det kan fortsatt være noe overvann her og der. Det er viktig å ha med seg at det kun er vann som er merket med stikker og scooterkjørt som er farbare. Hold deg også til sporet og stikkene. Selv om skiløypa er farbar er det ikke sikkert at resten av vannet er det. Vi minner om at all ferdsel på is er på eget ansvar. Les mer om isvett her.
Markabussen tar deg til Mylla og Ringkollen også denne helgen. Les mer og meld deg på her.
Flere markastuer er åpne på ukedagene og byr på mat og drikke i mange varianter. Du finner åpningstider her, eller i iMarka-appen.
God tur!
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.