Avtale Sporet

1. Bakgrunn

Skiforeningen og BRAV har inngått samarbeid om å samle Skisporet.no og iMarka i en ny landsdekkende tjeneste, Sporet (heretter kalt Sporet). Over tid har mange brukere etterspurt en felles løsning for føremeldinger og en slik løsning vil også understøtte Skiforeningens formål om å fremme ski-idrett. Den nye tjenesten vil vise preppestatus for nesten 40 000 kilometer skiløyper, live-track på 1 500 løypemaskiner og førerapporter fra snaut 1 000 skisteder på web og i app. Målet er at den nye tjenesten skal bedre brukeropplevelsen for både sluttbruker og aktører, samt bedre økonomien for aktørene.

Gjennom deltagelse i Sporet får Aktøren tilgang til en moderne og nasjonal plattform som øker synligheten for egne løyper, forbedrer kommunikasjonen med brukere og gir nye inntektsmuligheter.

2. Formål

Avtalens formål er å etablere klare rammer og forventninger knyttet til deltakelse i Sporet på web og app, drevet av Skiforeningen.

3. Parter

Denne avtalen er inngått mellom Skiforeningen (SF), org.nr. 946 17 5986 og driftsorganisasjon (heretter kalt "Aktøren").

4. Skiforeningens forpliktelser

Skiforeningen forplikter seg til å levere tilgang til og drift av følgende tjenester. 

  • Visning av "live" preppestatus for tråkkemaskiner og skiløyper via iOS- og Android-applikasjoner samt webapplikasjon.
  • Kostnadsfri levering av GPS-enheter, inkludert dataabonnement.
  • «Min Side»-løsning for registrering og oppdatering av kontaktpersoner, destinasjonsinformasjon, kjøretøy/GPS-enheter, endre status løypestrekning, ta ut embedded destinasjonskart, ta ut driftsrapport.
  • Føremeldingsfunksjon for publisering av daglige meldinger og bilder fra løypene.
  • Mulighet for å publisere inntil tre lokalannonser på destinasjonssiden som inntektskilde for Aktøren.
  • Gratis teknisk support knyttet til bruk av GPS-enheter og tjenesten.
  • Publisering av informasjon om sentrale driftsforstyrrelser via FAQ- og driftsinformasjonskanaler.

5. Driftsorganisasjonens forpliktelser

For å sikre at brukerne får en best mulig tjeneste, og for å skape en attraktiv plattform som gagner alle aktører, forplikter Aktøren seg til følgende:

  • Installasjon av GPS-enhetene i henhold til den enhver tid gjeldende installasjonsbeskrivelse som følger med GPS. Kostnad med installasjon bekostes av aktør, se pkt. 6.2.
  • Sørge for at GPS-enhetene er operative og i regelmessig bruk for å sikre kvalitet og kontinuitet i føremeldingene.
  • Registrere og holde oppdatert all nødvendig informasjon i «Min Side», inkludert kontaktpersoner, destinasjonsdata og GPS-enheter.
  • Melde tekniske feil eller driftsproblemer til Skiforeningen via gjeldende elektronisk supportsystem. 
  • Sikre at GPS-data og løypeinformasjon kun brukes i henhold til bruksbetingelsene beskrevet i punkt 6.4.

6. GPS-enheter, support og visningsrettigheter 

6.1 Formål og bakgrunn⁠ 

​Skiforeningen investerer betydelige ressurser i utvikling, drift og støtte for tjenesten, inkludert GPS-leveranser og vedlikehold. For å kunne tilby en kostnadsfri og stabil tjeneste, må sporingsdata kun knyttes til Sporet. Dette sikrer bedre synlighet for løypene, en helhetlig brukeropplevelse, og et styrket grunnlag for nasjonal utvikling og felles støtteordninger.⁠ 

6.2 Levering, installasjon og eierskap⁠ 

​Skiforeningen leverer GPS-enheter kostnadsfritt til aktørene. Enhetene har en forventet levetid på minst fem år. GPS-enheter installert gjennom tidligere samarbeid (f.eks. Skisporet) kan fortsatt benyttes, så lenge de er kompatible med Sporet. GPS- enhetene forblir Skiforeningens eiendom og stilles til disposisjon for aktøren så lenge avtalen er i kraft. ⁠ 

​Aktøren dekker kostnaden for installasjon, eller sørger selv for montering etter den installasjonsbeskrivelse som til enhver tid er gjeldende. Skiforeningen tar ikke ansvar for enheter som er feilmontert eller montert slik at enheten eller annet utstyr kan bli skadet eller ikke fungerer. Dersom Aktøren oppdager feil eller skader på utstyret, skal Skiforeningen varsles uten ugrunnet opphold.⁠ 

6.3 Vedlikehold og support⁠ 

​Skiforeningen tilbyr kostnadsfri teknisk support, vedlikehold og utskifting av GPS-enheter som er defekte eller har nådd sin forventede levetid. Ved tap, skade eller annen ekstraordinær utskifting kan ny enhet leveres mot kostpris, som per avtaletidspunkt utgjør ca. kr 700,- pluss frakt. ⁠ 

6.4 Bruksbetingelser⁠ 

​Skiforeningen tilbyr GPS-enheter og teknisk support kostnadsfritt som en del av samarbeidet om å utvikle Sporet som en nasjonal, samlet og brukervennlig føremeldingstjeneste. 

​Følgende bruksbetingelser gjelder: ⁠

  • Sporingsdata fra GPS-enheter levert av Skiforeningen skal kun benyttes i Sporet (app og web), og ikke deles, vises eller distribueres på andre digitale plattformer uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Skiforeningen. 
  • Aktøren kan bruke GPS-enheter eller sporingsutstyr fra andre leverandører, forutsatt at data fra Skiforeningen-enheter fortsatt deles med Sporet. 

7. Support/feilsituasjoner

​Feil som ikke anses som alvorlige og som kun berører én aktør, håndteres som hovedregel innenfor normal arbeidstid (hverdager 08:00–16:00).⁠ 

​Supportsaker meldes via gjeldende elektronisk supportsystem. Aktøren skal i første omgang undersøke om feilen skyldes egen bruk eller om det foreligger feil på utstyr levert av Skiforeningen. Ved feil forårsaket av aktørens bruk, kan aktøren holdes økonomisk ansvarlig for påløpte kostnader. ⁠ 

8. Erstatning

​Skiforeningen er ikke ansvarlig for aktørens tap som skyldes forhold utenfor Skiforeningens kontroll. Erstatning for indirekte tap, slik som tapt fortjeneste eller avsavnstap, kan bare kreves dersom tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsettlig handling fra Skiforeningens side, og kan uansett ikke overstige aktørens utgifter knyttet til den aktuelle tjenesten.⁠ 

9. Kommunikasjon

​Skiforeningen sender jevnlig ut nyhetsbrev med relevant informasjon til aktørene. Nyhetsbrevet distribueres til primærkontakten som er oppgitt i avtalen og eventuelle andre kontaktpersoner registrert på «Min Side».⁠ 

10. Endringer

​Endringer i avtalen skal inngås skriftlig og signeres av begge parter.⁠ 

11. Avtaleperiode

​Avtaleperioden er 36 måneder med en oppsigelsestid på 6 måneder.⁠
​Avtalen fornyes automatisk med nye perioder på 12 måneder dersom den ikke sies opp skriftlig minst 6 måneder før avtaleperiodens utløp.⁠
​Skiforeningen tilbyr gratis GPS-enheter og kostnadsfri teknisk support som en investering i fellesskapet og for å styrke kvaliteten på Sporet. For å sikre bærekraften i tjenesten forutsettes en bindingstid på tre år. ⁠ 

12. Mislighold og ekstraordinær oppsigelse⁠ 

​Ved vesentlig mislighold av avtalen fra Aktørens side, forbeholder Skiforeningen seg retten til å si opp avtalen med umiddelbar virkning. I slike tilfeller har Skiforeningen rett til å deaktivere og fjerne visning av sporingsdata og preppestatus for Aktørens løypenett fra Sporet (app og web). Aktøren plikter da å tilbakelevere GPS-enheter, eller bli fakturert for forholdsmessig kostpris dersom tilbakelevering ikke er praktisk mulig. 

Skiforeningen kan også, uavhengig av bindingstid, si opp avtalen med 6 måneders skriftlig varsel, uten nærmere begrunnelse. ⁠