Når er det kjørt? Hvor er det best? Med iMarka-appen på mobilen får du full oversikt over alle markadetaljer. Foto: Christian Haukeli

Alt om iMarka-appen

Skiforeningens populære iMarka-app har fått flere tjenester. Hva er nytt? Og hvordan får jeg mest mulig ut av appen?
Publisert 30.01.2024

Alltid orientert

iMarka-appen bruker kartgrunnlag fra Kartverket. Hvis du velger at appen kan spore deg, vil du alltid se hvor i terrenget du er. Trykk på pilen nederst til venstre. Da ser du akkurat hvor du står.

Dekker et stort område

iMarka-appen viser skiløyper, stier og sykkelruter fra Moss til nord for Gjøvik. Appen er like fin å bruke sommer som vinter.

Huk av for hva du vil se: Ved å trykke på ikonet nest nederst til høyre (indikerer kartlag) kan du huke av for hvor mye informasjon du vi se i kartet.

Velg hvilken informasjon du vil se

Du kan f.eks. velge noe av dette:

• Løyper med preppestatus
  • Løypetype (maskinpreparert, lysløype, scooterløype, historisk løype)
  • Brøytede veier (for fotgjengere og syklister)
  • Live visning av preppemaskiner
  • Serveringssteder med åpningstider
  • Parkeringsplasser
  • Bussholdeplasser/T-bane/togstasjoner
  • Detaljerte løypebeskrivelser, historiske fakta etc.

Detaljerte beskrivelser av løypene du vil gå i

Trykker du på en løype, vil du få opp informasjon om lengde, prepareringstype og når den sist ble preparert. Trykk på ikonet for “mer informasjon”, og du vil finne en mer utførlig beskrivelse av traseen, veivalg, kryss, ulike rutealternativer etc.

Turplanlegger: Lag din egen rute

I turplanlegger lager du din helt egen tur, som du deretter kan lagre og benytte som din veiviser under turen, og som du lett kan plukke frem neste gang du skal ut.

Scooterløyper og preppestatus: Ikonet nederst til høyre (tre streker med punkt foran) viser hvilke tidsintervaller de ulike fargene på løypene symboliserer.

Å gå i scooterkjørte spor er en helt spesiell opplevelse. Dette er løyper som går i et terreng det kun er mulig å nå med mindre scootere, ikke store løypemaskiner.

Som medlem ser du hvor scooterløypene går også når du står i preppestatusmodus. Det betyr at du alltid ser når scooterløypa du vil gå, ble preparert siste gang.

Er preppestatus i kartet borte? Dette er grunnen

Dersom alle løypene i kartet vises i rødt, har du sannsynligvis innstilt visning av kartlaget “løypetyper”. “Løypetyper” viser om løypene er preparert med stor maskin, scooter eller om det er en lysløype, eksempelvis.

Dersom du er på jakt etter når løypene er kjørt, må du gå til kartlaget som heter “preppestatus”.  Ulike farger indikerer når løypa sist er preparert.

Røde løyper: Hvis alle løypene vises i rødt, er appen innstilt på "løypetype". Stiplet løype = skuterkjørt. Heltrukket = kjørt med stor maskin. Heltrukket med punkter = lysløype.

Løypekjørerne sender rapporter hver morgen

Etter at løypemannskapet har preparert gjennom natten og morgentimene, sender de fyldige rapporter til føremeldingen. Ved behov sender de oppdaterte rapporter gjennom dagen. Føremeldingen er altså stedet for masse detalj-snadder. I hovedføremeldingen kan du lese om forholdene generelt. Hvis du leser føremeldingen for ditt favorittområde, får du flere detaljer.

Oppdatert om endringer i løypenettet

Skogsarbeid o.l. pågår i Marka nå og da. Det kan påvirke prepareringen. Trykker du på den gule firkanten i kartet, finner du informasjon om slike midlertidige endringer i løypenettet.

Gule firkanter i kartet: Gir informasjon om endringer i løypenettet. Trykk på ikonet, så får du all info.

Masse informasjon: Ved å trykke på ikonet øverst til venstre, får du oversikt over ulike menyvalg som føremelding, turplanlegger, offline kart, min side og mye mer. Under min side finner du medlemsnummer og alle rabattkodene dine. Under innstillinger finner du valg for fargeblindmodus og ønsket oppstartsposisjon for kartet.

Viser hvor du kan gå til fots i Marka

Setter du innspillingen på brøytede veier, får du en fin oversikt over hvor det er fint å gå fotturer eller sykle også vinterstid.

Sjekk forholdene via webkameraer

Det lilla ikonet i kartet viser webkamera. Trykk, og få bilder av hvordan forholdene er – akkurat nå.

Egen løypevisning for fargeblinde

Fargene appen benytter for visning av preppestatus på løypene er vanskelig å skille fra hverandre for personer med nedsatt fargesyn. Derfor har vi som eneste tur-app et eget modus for dette. Du velger fargeblindmodus under innstillinger i hovedmenyen tilgjengelig oppe i høyre hjørne.

Velg kartets oppstartposisjon

Du kan velge hvilket område du vil at kartet skal vise når du åpner appen. Dette gjør du enkelt under innstillinger i hovedmenyen.

Innstillinger: Under innstillinger velger du fargeblindmodus og kartets oppstartposisjon.

Derfor må du registrere deg

Vi bruker store ressurser på utvikling av appen. Arbeidet pågår kontinuerlig, derfor ønsker vi å bli bedre kjent med brukerne, slik at vi kan skape best mulig innhold.

Dette får medlemmer tilgang til

Takket være medlemmene våre kan vi lage skiløyper og levere karttjenester, som iMarka-appen. Medlemmer får derfor disse fordelene i iMarka-appen:

• Nye, høyoppløselige kart
  • Turplanlegger
  • Webkameraer
  • Mulighet til å velge hvor i kartet appen åpnes
  • mulighet til å se scooterløypene med preppestatus
  • Min side; medlemskort med alle rabattkoder

Ikke medlem av Skiforeningen? Da har du tilgang til dette:

Hvis du ikke er medlem, men har registrert deg, får du tilgang til dette:

• Føremelding
  • Preppestatus på løypene
  • Offline bakgrunnskart

Hvis du ikke ønsker å registrere deg

I så fall får du kun tilgang til løype-oversikt. Du får ikke tilgang til føremeldingen, preppestatus eller andre detaljer i appen.

Til fots eller på sykkel: Her er det huket av for brøytede veier. Smart, om du ikke ønsker å ta med skiene.

Bilde av iMarka i fargeblindmodus

Fargeblindmodus: Visning av løyper og preppestatus som fungerer for dem med nedsatt fargesyn.