Nekrolog: Hans Herman Horn til minne

Hans Herman Horn sovnet stille inn på Diakonhjemmet 18. august, 88 år gammel. Med ham har en stor støttespiller innen flere viktige samfunnsområder gått bort.
Portrett av mann.
Hans Herman Horn. Foto: Magnus Nyløkken

Han ble født i Oslo 3. november 1931, kom inn i familiefirmaet i R.S. Platou AS fra 1957 og arbeidet hele sitt yrkesaktive liv innen shipping. Med høy arbeidsmoral møtte han daglig på kontoret helt frem til helsen krevde sitt mot slutten.

Ved siden av en travel yrkeskarriere var hans sentrale interesseområder Redningsselskapet, forsvarssaken og Skiforeningen. Listen over dem som har hatt glede av hans støtte er mye, mye lengre.

For oss i Skiforeningen var han en enestående støttespiller, i en helt egen divisjon. Blant mye donerte han løypemaskiner, finansierte snøkanoner og bidro til flere store utstillinger i Skimuseet. Å tilrettelegge for skiglede for barn og unge i kommende generasjoner var hans prioritet den siste tiden. Dette arbeidet vil vi i Skiforeningen føre videre. Som aktiv skiløper hadde han mange gode resultater å vise til. Birkebeinerrennet med 31 merker og 26 premier taler for seg.

Hans bidrag strakte seg utover det økonomiske, alltid med hans egeninnsats. Spleiselag er et nøkkelord. Han kunne ikke minst personlig rekruttere enda flere støttespillere i de sakene han brant for. Hans Herman mottok Skiforeningens Birkebeinerplakett i 2008 og ble foreningens æresmedlem i Skiforeningen og i Redningsselskapet i 2011. Han mottok Kongens fortjenestemedalje 2011 og fikk i 2018 en redningsskøyte oppkalt etter seg, «R.S. 168 Hans Herman Horn».

Hans Herman satte spor. De vil vare lenge.

327A8244_1.jpg

Skiglede for barn og unge var en av mange viktige saker for Hans Herman Horn. Foto: Magnus Nyløkken