Legat for lovende utøvere: Endre Strømsheim og Iver Tildheim Andersen mottar hver et stipend på 25.000 kroner. Tildheim Andersen var ikke til stede under tildelingen i Holmenkollen.

Skyhøyt nivå i vintersporten

Skiskytter Endre Strømsheim og langrennsløper Iver Tildheim Andersen trakk det lengste strået og mottar årets stipend til lovende utøvere.

Tekst og foto: Christine Amdam

Publisert 10.05.2023

I 1988 fikk Skiforeningen en gave på 800 000 kroner fra en anonym giver. Med pengene kom et ønske om å støtte unge utøvere som er i starten på det som kan bli en skikarriere på høyt nivå. I 2021 kom ASKO med på laget, og sørger for at Skiforeningen kan øke innsatsen til lovende utøvere.

– Fra den årlige avkastningen av legatet deles det ut et innsatsstipend til lovende skiutøvere, som ikke tilhører Norges Skiforbunds eller andre særforbunds elitelag. Utøverne må ha oppnådd gode resultater nasjonalt og internasjonalt, og vise at de satser seriøst på sin idrett, forteller Håvard S. Abrahamsen, generalsekretær i Skiforeningen.

I år gis et stipend på 25 000 til hver av to utøvere. Stipendet skal brukes til utgifter ved treningssamlinger, konkurranser eller til utstyr som utøveren trenger for å utøve sin idrett.

Ski-idretten
Utøvere fra vinteridrettene langrenn, skiskyting, hopp, kombinert og paraidrett er med i vurderingen. En komité bestående av tidligere utøvere fra alle idrettene, samt representanter fra Skiforeningens styre sitter i den innstillende komiteen. Deretter godkjennes innstillingen av Skiforeningens generalsekretær, styreleder og skipresidenten.

– Det er et skyhøyt nivå og vi hadde mange kandidater oppe til diskusjon. Det ble lange og gode diskusjoner, men disse to guttene som nå mottar årets stipend skilte seg ut, forteller leder av komiteen Ingrid Haukvik-Jensen.

Legatet ble delt ut på Skiforeningens generalforsamling 9. mai i Holmenkollen.

Disse får stipend

Iver Tildheim Andersen, langrenn, Rustad IL, født 2000

Iver har i år hatt sitt store gjennombrudd med mange gode resultat i verdenscup-sammenheng, hvor seieren på 10 km skøyting på Lillehammer, og en fjerdeplass på femmila i Kollen har vært høydepunktene.

Iver kom inn på rekruttlandslaget for tre år siden, som første års senior og med gull fra junior-vm i sekken. Det er alltid høye forventninger til unge seniorløpere, men det er ikke like lett å oppfylle alle disse.

Iver har vist tålmodighet, stolt på prosessen og sin egen utvikling. Han har jobbet knallhardt over lang tid, taklet motgang, og ved det har han tatt steg for hvert år. Dette kan inspirere andre utøvere som opplever at fremgangen uteblir eller at utviklingen ikke går så fort som ønsket.

Langrenn: Iver Tildheim Andersen har gjort seg bemerket i langrennsporet denne sesongen. Foto: Frederick Kihle/Norges Skiforbund.

Endre Strømsheim, skiskyting, Bærums Skiklub, født 1997

Endre er en livlig og energisk person, med mange gode egenskaper både på og utenfor idrettsbanen. Han er ekstremt god på å sette seg mål og har god gjennomføringsevne. I dette ligger evnen til å forstå og analysere hva som kreves for å komme dit han ønsker. Endre er god til å utnytte sine ferdigheter som effektiv skytter og rask på ski.

Endre bruker også sine gode ferdigheter til å hjelpe andre. Han er klar over hvilket ansvar han har i et lag, og er flink til å være sparringspartner og støttespiller. Som lagspiller kan Endre være irriterende ærlig, men samtidig smitter hans tilstedeværelse både på trening og i livet «utenfor».

At rekruttlandslaget for herrer i skiskyting kalles «rekruttgutta» den dag i dag, har Endre mye av æren for, og det beskriver både idrettsutøveren og kompisen Endre på en god måte.

Trangt nåløye: Endre har vist gode resultater, men har ennå ikke tatt steget opp til landslaget. Foto: Rene Miko/Norges Skiskytterforbund