Markaturen: Mørkgonga

Denne perlen i Oslomarka byr på spektakulær og instagramvennlig utsikt.

Tekst: Christine Amdam Foto: Sofie Gulbrandsen

Publisert 05.08.2020

På Krokskogen finnes mange fine utsiktspunkter, og Mørkgonga er en av dem. Fra toppen får du flott utsikt mot Steinsfjorden og Tyrifjorden. For 200 millioner år siden var det vulkansk aktivitet i dette området. Fjellet revnet da lavaen kjølnet, og sprekkene ble fylt med smeltemasse som senere forvitret, og derfor oppsto denne kløften i fjellet.

NB: Det er for tiden mye løs stein i visse bratte partier, og man må vise enorm aktsomhet. Det anbefales at man heller går turen fra Damtjern/Kleivstua.

Vær tidlig ute

Etter i underkant av en times kjøretur fra Oslo parkerer du bilen på parkeringsplassen ved Åsaveien, omtrent seks kilometer nord for Sundvolden. Det har til tider vært trafikk-kaos her i sommer fordi folk har parkert i veien. Uttrykningskjøretøy har ikke klart å passere, og parkering langs veien er nå forbudt. Vær tidlig ute eller benytt en av de andre parkeringsplassene i nærheten og gå det første stykket langs veien.

Bratt steinur til toppen

Fra parkeringsplassen følger du skiltet blåmerket sti mot Mørkgonga. Stien krysser skogsbilveien fra Abrahamrud, og her følger du nok en gang skilt mot Mørkgonga som peker skarpt mot venstre. Herfra er det til tider en svært bratt steinur, og da er det ikke langt igjen til toppen. Du kan holde deg fast i en vaier på høyresiden. Du kan avslutte turen her, men vi anbefaler å få med seg enda en topp med flott utsikt når du først er i gang.

Fortsett turen til Gyrihaugen

Med sine 682 moh er Gyrihaugen et av de flotteste utsiktspunktene i Oslomarka. Du ser over Migartjern og Tyrifjorden, og på en klarværsdag kan du se Oslofjorden, Tryvannstårnet og Gaustatoppen. Fra Mørkgonga følger du stien mot Migartjern. Hvorfor ikke benytte seg av de fine bademulighetene på vestsiden av vannet? Derfra går du til nordsiden av vannet og følger den bratte stien videre opp mot Gyrihaugen.

Slakere rute på hjemturen

På vei tilbake anbefaler vi å følge stien om Skardet i stedet for å gå ned den bratte Mørkgonga. Dersom du har med små barn kan det også være smart å velge denne ruten opp. Du følger blåstien mot Skardtjern og deretter videre ned til Åsaveien. Totalt er turen på ca 7,5 kilometer.

Kilde: På tur i Oslomarka året rundt.