I mange år har Skiforeningen og Swix hatt hver sin løypemeldingstjeneste. Nesten like lenge har skiløpere ønsket seg en felles tjeneste for hele Norge. Nå slår vi oss sammen!
Før neste skisesong vil alle landets brukere få en enda bedre tjeneste, når iMarka (Skiforeningen) og Skisporet (Swix) går sammen i en felles, landsdekkende tjeneste.
Med dette får Swix og Skiforeningen til det mange har ønsket seg lenge: En enda mer moderne, enklere, driftssikker og slagkraftig tjeneste, like aktuell uansett hvor i landet du er. Både for de som prepper og de som går på ski.
Swix og Skiforeningen har gjennom Skisporet og iMarka tung kompetanse på løypeprepareringstjenester.
I utviklingen av den nye tjenesten, som vil være i app og på web, settes driftssikkerhet og brukervennlighet høyt. Erfaringer og tilbakemeldinger fra både driftsorganisasjoner og skiløpere blir sentralt i arbeidet som nå starter med utvikling.
Geodata er valgt som leverandør. De har betydelig kompetanse på karttjenester, og har vært Skiforeningens samarbeidspartner i en årrekke.
iMarka-appen ble lansert i 2014 og eies og driftes av Skiforeningen. Den viser preppestatus for 7 000 kilometer skiløyper fra 230 maskiner og 100 preppeorganisasjoner på 150 skisteder.
Skisporet ble startet i 2006 og eies og driftes av Brav. Den viser 32 000 km skispor fra ca 1300 løypemaskiner på over 800 skisteder.
Det vil bli betaling for brukerne av tjenesten. Skiforeningen er en frivillig organisasjon, og en viktig del av vårt formål er å fremme ski-idrett. Utvikling og drift av en føremeldingsapp med preppestatus 24/7, førerapporter, turtips etc er kostnadskrevende.
Det er et mål å legge betalingen så lav som mulig og vi ser per nå for oss en pris på mellom 99 og 149 kroner årlig. Vi ser også på opplegg for måneds-, ukes- og/eller dagspris til brukere der årsabonnement ikke er relevant.
Den nye løsningen skal bidra til å redusere kostnadene for driftsorganisasjonene. I dag betaler løypelagene en årlig leie for GPS-er og for en tilhørende administrasjonsløsning med store grad av selvbetjening.
Vi vil tilby GPS, administrasjonsløsning og support gratis.
Vi vet at både brukere av de digitale tjenestene og driftsorganisasjonene er ulike. Dette vil hensyntas i utviklingen av tjenesten. Derfor vil vi invitere til flere informasjonsmøter før sommeren.
Det første informasjonsmøtet ble arrangert 9. april. Du kan lese en oppsummering av møtet her og også se det i sin helhet.
Skisporet: Anders Bjørnsgaard, prosjektleder, 482 31 729, anders.bjornsgaard@brav.com
Skiforeningen:Magnus Sandnes, prosjektleder, 935 44 935, magnus.sandnes@skiforeningen.no