iMarka og Skisporet blir slått sammen til én tjeneste for hele landet. 

Skisporet og iMarka blir Sporet

Her er alt du trenger å vite om den nye tjenesten.
Tekst: Trine Rom Giving Foto: Magnus Nyløkken
Publisert 19.03.2025 Oppdatert 05.05.2025

Kontaktpersoner

Skisporet: Anders Bjørnsgaard, prosjektleder, 482 31 729, anders.bjornsgaard@brav.com

Skiforeningen: Magnus Sandnes, prosjektleder, 936 44 935, magnus.sandnes@skiforeningen.no 

Før neste skisesong vil alle landets brukere få en enda bedre tjeneste, når iMarka (Skiforeningen) og Skisporet (Swix) går sammen i en felles, landsdekkende tjeneste: Sporet.   
  
Skiforeningen vil utvikle en enda mer moderne, enklere og mer driftssikkertjeneste, som er like aktuell uansett hvor i landet du er. Både for de som prepper og de som går på ski.

Dette skjer fremover 

  • Skiforeningen utvikler og skal drifte den nye tjenesten.
  • Driftsorganisasjonene og løypelag blir invitert til digitale informasjonsmøter der de kan følge med på og komme med innspill til utviklingen.

Informasjonsmøter

Videreutvikling og leverandør

I utviklingen av den nye tjenesten, som vil være i app og på web, settes driftssikkerhet og brukervennlighet høyt. Erfaringer og tilbakemeldinger fra både driftsorganisasjoner og skiløpere blir sentralt i arbeidet. 

Geodata er valgt som leverandør. De har betydelig kompetanse på karttjenester, og har vært Skiforeningens samarbeidspartner i en årrekke.  

iMarka-appen

iMarka-appen ble lansert i 2014 og eies og driftes av Skiforeningen. Den viser preppestatus for 7 000 kilometer skiløyper fra 230 maskiner og 100 preppeorganisasjoner på 150 skisteder.  

Skisporet

Skisporet ble startet i 2006 og eies og driftes av Brav. Den viser 32 000 km skispor fra ca 1300 løypemaskiner på over 800 skisteder.  

Betalingsløsning 

Skiforeningen er en frivillig organisasjon, og en viktig del av vårt formål er å fremme ski-idrett. Utvikling og drift av en føremeldingsapp med preppestatus 24/7, førerapporter, turtips etc er kostnadskrevende.

Det er et mål å legge betalingen så lav som mulig og vi ser per nå for oss en pris på 149,- ink. mva. årlig. 

Vi ser også på opplegg for måneds-, ukes- og/eller dagspris til brukere der årsabonnement ikke er relevant.    

Abonnementet blir inkludert i medlemskapet i Skiforeningen.

Gratis GPS, administrasjon og support 

Den nye løsningen skal bidra til å redusere kostnadene for driftsorganisasjonene. I dag betaler løypelagene en årlig leie for GPS-er og for en tilhørende administrasjonsløsning med store grad av selvbetjening.  
 
Vi vil tilby GPS, administrasjonsløsning og support gratis.  

Ofte stilte spørsmål fra driftsorganisasjoner og løypelag

Hva er Sporet?

Sporet er en landsdekkende plattform for føremeldinger og preppestatus, utviklet av Skiforeningen og BRAV.

Hva koster det å være med?

Det er gratis. Skiforeningen dekker GPS, dataabonnement og teknisk support.

Hvorfor er det en bindingstid på tre år?

Skiforeningen investerer i gratis utstyr og support. Bindingstiden sikrer at tjenesten kan drives bærekraftig.

Hva skjer hvis vi sier opp før tre år?

Dere må enten levere tilbake GPS-enheten eller betale kostpris samt eventuelle påløpte utgifter.

Vi har GPS fra Skisporet i dag. Må vi har ny GPS fra ny Sporet løsning?

Nei, dere beholder nåværende GPS som dere fikk tilsendt fra Skisporet. 

Vi har avtale med Skisporet i dag, hva skjer hvis vi ikke ønsker å være med på ny Sporet løsning?

Dere må sende GPS enhet(er) i retur til oss. Send epost til sporet@skiforeningen.no.

Kan vi bruke GPS-data på andre plattformer?

Nei, GPS-data skal kun benyttes i Sporet. Deling utenfor krever skriftlig avtale.

Hvordan får vi support?

Via e-post til sporet@skiforeningen.no. Vi hjelper gjerne!

Kan vi publisere lokal informasjon?

Ja, via Min Side kan dere legge ut føremeldinger, bilder og lokalannonser.

Kan vi få driftsrapporter som tidligere

Ja, via Min Side kan dere hente ut driftsdata fra hver maskin/GPS for ønsket periode.

Hvordan får vi informasjon og oppdateringer?

Gjennom Min Side og jevnlige nyhetsbrev fra Skiforeningen.