Første el-løypemaskin på norsk jord

Det var stor entusiasme blant Skiforeningens løypebaser da de mandag fikk prøvekjøre hel-elektrisk løypemaskin for første gang.

Publisert 12.04.2021

– Dette hadde jeg aldri trodd!

Skiforeningens løypebas i Sørkedalen, Per Gulbrandsen, hopper ut av den grønne maskinen etter å ha kjørt en runde i løypene på jordet ved garasjen hans. Til vanlig er det en diesel-drevet maskin som preparerer løypene her.

– Jeg synes det er utrolig kult at vi har kommet dit at vi snart kan preparere skiløyper med elektrisk kraft. Det kjentes helt likt som å kjøre maskinen jeg kjører til vanlig. Det er samme funksjonaliteter som jeg er vant til. Den store forskjellen er at det var mye mer stille og rolig, sier Gulbrandsen.

Første el-løypemaskin

Maskinen heter Prinoth Husky E-Motion, og er en 100 prosent batteridrevet løypemaskin. Den veier syv tonn og kan kjøre i snitt i tre timer før den må lades på nytt. Batteriene har 190 kw, som tilsvarer fire normale el-biler.

– På denne prototypen er ladetiden omtrent seks timer, men målet er at man skal kunne lade opp 85% av batteriet på én time, forteller Trygve Owren, teknisk leder og selger i Owren AS, som importerer maskinen til Norge.

Viktig utvikling

For Skiforeningen er dette en veldig spennende utvikling.

– Det er viktig for oss å ta ut miljøgevinster på alle mulige områder, sier Hege Blichfeldt Sheriff, løypesjef i Skiforeningen.

Hun forteller at denne maskinen ikke har lang nok rekkevidde for å dekke over løypene Skiforeningen kjører i Marka.

– I første omgang blir denne maskinen aktuell for næranleggene, slik som her i Sørkedalen. Og det er vi veldig interessert i å komme i gang med så snart som mulig. Så ser vi veldig frem til videre utvikling av elektriske løypemaskiner.

Maskinen forventes å være i produksjon og salg fra neste skisesong

Løypekjørernettverk

I tillegg til Skiforeningens løypebaser var også Kasper Andresen til stede for å prøvekjøre. Han er leder i Øståsen Skiløyper som preparerer skiløypene i Hadelandsåsen. De har base på Lygna, og preparerer et løypenett på 220 kilometer. Han sitter i prosjektgruppen for løypekjørernettverket Norske Skispor, og kan dermed dele erfaringen med løypekjørere over hele landet.

– Jeg tror el-løypemaskinen er kommet for å bli. Det er viktig for miljøet.

På Lygna har de to løypemaskiner, og Andresen forteller at de bruker omkring 200.000 kroner i diesel på én sesong.

– Vi forbruker mye diesel, og dette forbruket ønsker vi å få ned. Vi bruker i snitt fem timer på en tur i løypenettet vårt, så det er litt tidlig å ta i bruk denne maskinen foreløpig. Men vi håper at vi snart kan ta i bruk en, slik at vi klarer oss med en av hver.

4K2A1762.JPGSlik ser det ut inni den hel-elektriske løypemaskinen. Foto: Christine Amdam