Radarpar: Roy Knutsen (t.v) og Frank Westlie driver Vangen skistue. De stortrives med det hektiske livet i Marka.

Har bakt nærmere én million Vangen-boller

Roy Knutsen har vært vertskap på Vangen skistue i 26 år. Det er det blitt mange boller av.

Tekst og foto: Christine Amdam

Publisert 30.03.2023

– Er det tomt for Vangen-bollen i disken blir det bråk. Det skal jeg love deg. Skolebrød eller vafler går greit, men kanelbollene må vi alltid ha. Heldigvis har det nesten aldri skjedd at vi har gått tom, det sørger jeg for.

Roy Knutsen fyker frem og tilbake på kjøkkenet på markastuen i hjertet av Østmarka, som eies av Skiforeningen. Eggerøre, tomater og salat danderes pent på et rundstykke og melisglasur legges på bollene. Serveringen for turfolket på Vangen er åpen hele året, foruten noen få dager ved jul og nyttår.

– Det er stort sett jeg som baker, og jeg baker vel en 35 000 til 40 000 boller i året, sier Knutsen.

Vangen-bollen: Den saftige kanelbollen er alltid å finne i disken på Vangen.

Kjøkkensjef: Roy stortrives på kjøkkenet på Vangen. Legger han alle bollene han har bakt etter hverandre tilsvarer det distansen Vangen-Bodø mener han.

Full fart

Det er ikke bare baking og kjøkkentjeneste som står på agendaen til Roy. De siste 17 årene har han drevet Vangen sammen med kameraten Frank Westlie. Med leirskole fra 20. august til 1. november og 10. januar til 23. juni, skoleklasser og andre grupper som overnatter i helgene, bryllup, barnedåp, jubileer og mye annet, er det mye som skal fikses og organiseres. Roy er på kjøkkenet, mens Frank er mye ute. Men de hjelper hverandre her og der.

Denne onsdagen er det Frank som står bak disken og serverer. Når de har selskap i helgene, jobber de gjerne fra seks om morgenen til ti-elleve-tiden på kvelden.

– Det er veldig lange dager?

– Ja, det er det. Men dette er først og fremst en veldig fin arbeidsplass. Det er en variert jobb med veldig mange trivelige folk. Både kollegaer og gjester, sier Roy.

Også stamgjester er det mange av.

– Tilbakemeldingene vi får er at folk trives her.

Solveggen: Vangen har åpent nesten 365 dager i året, og det er et populært turmål i hjertet av Østmarka.

Barnevennlig

Litt lenger opp bak hytta står Røvin, Normann og Saga, tre flotte hester i vakker brun pels. Besøker du Vangen kan du også hilse på grisene Lily og Conrad, og inne i stallen holder sauene til. Høner og katter bor også der.

– Her er det bare å gå rundt og hilse på dyra. For grupper kan vi også organisere stallstell og mating, forteller Frank.

Rett ved siden av hestene er det en artig hinderløype som barna kan boltre seg i både vinter og sommer.

Dyreliv: På Vangen kan du hilse på hester, griser, sauer, høner og katter.

God vinter

Det er mange grunner til å trives på Vangen, i tillegg til de saftige kanelbollene. Hytta ligger midt i hjertet av Østmarka. Hit kan du gå på ski fra Sandbakken, Krokhol, Losby, Skullerud og Bysetermosan for å nevne noe. Sistnevnte utfartsparkering er den nærmeste. Herfra er det 3,1 kilometer på ski eller 3,7 kilometer til fots på brøytet vei.

Denne dagen er uteserveringen fylt med barnevogner, og mammaer og pappaer i permisjon nyter vårsolen.

– Så mange gjester som dette har vi ikke hatt på dagtid siden vinteren 2018. Det er skikkelig artig, sier Roy.

Han forteller at denne vinteren har vært veldig bra. På dagene hvor det er bra skiføre får de mange flere besøkende.

– Mange tror at det bare er de siste årene at det har vært lite snø i Østmarka, men det har egentlig alltid vært lite snø her. Så vi er storfornøyd vi.

Flott skiterreng: Denne vinteren har det vært mange fine skidager i Østmarka.

Vokste opp på Vangen

Og Roy Knutsen vet hva han snakker om. Som tiåring flyttet han inn på Vangen sammen med familien. Den gangen var det foreldrene hans som drev skistua.

– 1. september 2023 er det faktisk 50 år siden jeg flyttet hit. Det jeg husker best fra den gangen er at det alltid var lyder her. Så var det stas å få selge boller ute på tunet her. Vi hadde en egen bod ute på travle dager, mimres Roy.

skiforeningenlogo

Bli medlem i Skiforeningen