Ditt medlemskap / Skiforeningens historie

Marka-arbeid i 140 år: Ingen Kjenner vinter-Marka bedre.

Dette er Skiforeningen

Skiforeningen vært en viktig del av folks liv og hverdag siden 1883.
Publisert 30.06.2023

2200 kilometer med skiløyper

I løpet av en vinter kjører Skiforeningen hundrevis av mil med flotte skiløyper. Markastuene er flotte og varme møteplasser for store og små hele året. Vi deler av vårt engasjement og kompetanse. Introduserer stadig flere av oss til gleden med aktive liv utendørs. Fordi vi elsker hverdagsmagien i Marka.

Et markafellesskap med 73 000 medlemmer

Skiforeningen tar vare på markagleden. Vi sikrer et bærekraftig friluftsliv gjennom tilrettelagte aktiviteter nær der folk bor. Det skal være enkelt å fylle fritiden med meningsfullt innhold. Vi vet at en time eller en dag ute i Marka gir våre medlemmer akkurat det påfyllet av energi de trenger. Vi kaller det Marka-effekten, og den kommer helt uten resept

Skiforeningen i tall

1883: Skiforeningen ble dannet

1923: De første langrennskursene for voksne

1948: De første skikursene for barn

1973:  Barnas Holmenkolldag arrangert for første gang

1974: Holmenkollmarsjen arrangert for første gang

6 000: Antall ski- og sykkelskilt foreningen er ansvarlig for

13: Antall markastuer, med smått og stort

2 200: Antall kilometer med løyper

Skiforeningens 140 år lange historie - på to minutter

• Fra stiftelsen i 1883 har hovedintensjonen vært å arbeide for utbredelse av ski-idrett og annet friluftsliv. Samt å arrangere skirenn i Holmenkollen.
  • Skiforeningen tar et aktivt ansvar for tilrettelegging, bruk og vern av Oslomarka.
  • Skiforeningen er en av Norges største og eldste friluftsorganisasjoner med rundt 73 000 medlemmer.
  • Foreningen er åpen for alle.
  • Generalforsamlingen avholdes hvert år og er foreningens øverste myndighet.
  • Foreningens arbeid med å tilrettelegge Marka finansieres i all hovedsak av medlemskontingenten og støtte fra samarbeidspartnere.
  • Foreningen merker og preparerer 2 200 km skiløyper i Oslomarka og 18 tilstøtende kommuner på Østlandet.
  • Nedslagsfeltet for tilretteleggingsarbeidet som foreningen gjør når ca. 1,2 millioner mennesker.
  • Skiforeningen tilrettelgger for sykling i Marka gjennom merking av sykkeltraseer og trillestier.
  • Foreningen fremmer skiidretten gjennom å drifte Norges eldste og største skiskole – Barnas skiskole.
  • I hundre år, siden 1923, har vi arrangert skikurs for voksne.
  • Vi arrangerer Holmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag, verdens største barneskirenn.
  • Skiforeningen har gjennom en avtale med kommunen ansvaret for å legge til rette for hverdagsidrett og hverdagsbruken av Holmenkollen.
  • Foreningen eier Skimuseet og driver Holmenkollen kultur- og turistanlegg, som er Norges mest besøkte turistanlegg.

Trillestiforeningen: Om sommeren tilrettelegger Skiforeningen for sykling.