Opp Dammyrdalen til Byvann

Veien over Dammyra er klar

Foto: Erik Unneberg, 08.07.2018

Krokskogen - Hole

Fra By i Lommedalen sykler vi inn til Tobonn på den asfalterte Kampeveien. Når vi kommer dit, passerer vi bommen og tar fatt på grusveien opp til Rognlivann. Det er temmelig tøffe stigninger, så det er å anbefale å ta en pause ved det idylliske vannet når vi kommer dit.

Jonsrudkampen passeres, og der kommer vi inn på en trillesti som vi holder oss på noen hundre meter. Den munner ut i en skogsbilvei, og den fortsetter vi på, nedover i retning Storebekkhytta. Like før vi kommer dit, svinger vi til venstre, og starter klatringen oppover Dammyrdalen på god grusvei. Veien går over Dammyra, der det er et viktig løypekryss vinterstid. Herfra er det mest utfor mot Trehørningen og Byvann, som vi holder oss på østsiden av.

Det går bra unna ned mot Småvann, men det er greit å ha litt krefter igjen til dagens siste oppoverbakke, som starter ved elven mellom Småvann og Aurevann. Fra toppen av bakken går det utfor igjen, så bremsene må benyttes for at vi ikke skal bryte fartsgrensen på 30 km/t.

Snart går veidekket over fra grus til asfalt, vi passerer bommen ved gården Jordbærhaugen, og er snart nede ved bussholdeplassen ved By, der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
By i Lommedalen - Tobonn By i Lommedalen Tobonn 1,3 km