Trimtur fra Kolbotn

Sørmarka

Gradering:

Lett

Det er ikke akkurat krevende fjellpartier vi skal inn i, sykkelturen går gjennom et landskap som er preget av myke åser. Men oppoverbakker blir det - til sammen rundt 200 høydemeter.

Kolbotn stasjon er utgangspunktet. Vi følger Kolbotnveien, tar til høyre gjennom Skiveien, og så til venstre, opp Sønsterudveien. Vi girer ned, og er dermed i gang med den første av i alt fire strekninger med vesentlig stigning. Dette strekket er på en knapp kilometer, på gang- og sykkelvei gjennom bebyggelsen - opp til Sofiemyr stadion. Siste bit går på Kongeveien.

Ved stadion tar vi til venstre, inn Fløisbonnveien, gjennom lett terreng forbi Fløysbonn. Så venter motbakke nummer 2. Den er ikke lang, men lang nok til at vi svinger oss opp i tilstrekkelig høyde til å krysse trygt over E6. Nå bærer det inn i skogen, og i behagelig nedoverbakke triller vi på grusvei fram til Kloppa. Her er vi omtrent i samme høyde som midt i bakken opp fra Kolbotn.

Vi skal til venstre i krysset her, men tar gjerne en avstikker ned til Assuren. Kloppa friluftsområde er et flott sted for en rast.

Vi er klar for den tredje strekningen med oppoverbakke, og tråkker oss nordover gjennom dalen øst for Taraldrudåsen. Ved Myrer tar vi til venstre, og krysser nok en gang E6. Nå går det av seg selv en stund - vi følger veien ned bakkene, og tar fatt på fjerde og siste strekning på lave gir. Det er snakk om 700-800 meter opp til krysset med stien som følger Oldtidsveien over Grønliåsen.

Vi fortsetter ned en bakke, og tar til venstre. Nå er vi inne på Den Fredrikshaldske Kongevei, som vi følger gjennom boligområdet Ødegården. Dermed er vi snart tilbake på kjente trakter, og triller ned Sønsterudveien. Fra Oldtidsveien og tilbake til Kolbotn stasjon er det ca. 2,5 kilometer. På det aller meste av denne strekningen sykler vi i nedoverbakke. Det blir altså en svært lite krevende avslutning på denne trimturen fra Kolbotn.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Kolbotn - Sofiemyr - Fløysbonn Kolbotn Fløysbonn 2,3 km