Rundtur om Vika

Turinformasjon

Eidsvoll - Nes

Beskrivelse

Dette er fin rundtur som hovedsakelig går i skogsterreng, med både bratte stigninger, lange utforkjøringer, lettere skogsterreng og til slutt går over åpne jorder. Og hvorfor ikke legge inn en rast ved Egilbua og nyte den flotte utsikten før du tar siste etappen?

Løypa starter ved Kårstad og følger deler av traseen til den tidligere lysløypa til Fenstad Skiklubb før den tar av og går i jevn stigning forbi sørenden av Ellingsjøen og lia opp til Holtermyrene og fram til veikryss ved Langvassdalen.

Ved Ellingsjøen passerer løypa en gapahuk som Fenstad Jeger- og Fiskerforening har satt opp. Videre går løypa på en traktorvei før den krysser Langvatn og følger bekkefaret nordover, går langs Hovipytten og Dalsjøen og videre i en lang nedkjøring på traktorvei til Vika.

Etter Vika går løypa opp den bratte Johannesbakken og når du kommer på toppen, tar du av til venstre mot Nes Skianlegg. I løypekrysset rett før skianlegget tar du av til høyre og følger skilting for Egilrunden.

Du fortsetter videre langs Lågsjøen og tar av til venstre vest for Lågsjøen i løypekrysset med tilsluttende løype fra Ihle.

Derfra følger løypa en trasé i lett variert skogsterreng til du kommer du fram til Egilbua. Dette er en fin plass for en rast med flott utsikt mot Ihlegrenda og vestsiden av Fenstad.

Fra Egilbua videre til Den gule grinda er det 1 km, i et terreng med mye utforkjøring. Ved Den gule grinda tar du av til høyre og følger løypa tilbake til Kårstad.

God tur!

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Kårstad - Langvassdalen Kårstad Langvassdalen 11.02.2018 3,2 km