Toresplassrunden

5,7 km

Område:

Krokskogen - Hole

For mange er nok Sørsetra et naturlig mål hvis man ønsker seg en rundtur fra Sollihøgda. En slik tur blir fort på en og en halv mil, men for de som ikke ønsker å gå så langt, finnes det et fint alternativ, der det er maskinpreparerte spor hele veien. Denne turen på snaut seks kilometer er spesielt godt egnet for barnefamilier, selv om den ikke går forbi noen serveringssteder.

Turen starter på Høymyr ved Sollihøgda, omtrent en kilometer opp fra E16. Der er det meget gode parkeringsmuligheter, men om man kommer med buss, eller ønsker å parkere på Sollihøgda, går det løype fra Tursenteret der. Den leder frem til Høymyr.

Den første delen av turen går på skogsbilvei. Det er ingen stigninger å snakke om på denne strekningen, men man kan glede seg over nedoverbakker før Leikemyr nås. Rett ved dette løypekrysset var det en slipplass under krigen.

Ved Leikemyr følger du skiltet «Toresplassrunden» ved å ta til venstre. Nå blir det både fiskebeinsmoter og utforkjøringer, men bakkene er ikke lange. Dette området er åpent, og det er fin utsikt i flere retninger. Det er ideelt med en rast her!

Etter utforkjøringen mot Plassevannet ved Toresplassen, kommer du inn på Toresplassløypa. Du tar til venstre her, og i lettgått terreng er du tilbake på Høymyr.

Innledningsvis fikk du vite at denne turen er fin for de som ikke vil ha noen lang tur, men den kan også brukes som en ekstrarunde etter at du har gått en annen til Sollihøgda eller Høymyr, og ønsker noen flere kilometer!

God tur!

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Sollihøgda [Høymyr] - Rønningen - Sollihøgda [Høymyr] Høymyr Høymyr 01.04.2024 5,7 km