Trolsk tur til Tretjernsmyra

Tretjernsmyra mot Tempelvangen

Foto: Christine Meklenborg Nilsen, 07.02.2010

Eidsvoll - Nes

Turen over Tretjernsmyra er en av de vakreste i Eidsvoll. Men det er ikke hit man tar med seg nybegynnere på ski!

Man kan velge om man vil starte turen fra Lynesvangen eller fra Holsvangen. Velger man Lynesvangen, tar man løypa sørover fra parkeringsplassen, altså i samme retning som man nettopp har kommet fra i bil. Etter en liten stubb krysser løypa veien ved Holsvangen. Her er det en liten parkeringsplass med plass til 5-6 biler. Dette er med andre ord også et godt startpunkt for turen.

Fra Holsvangen følger løypa skogsbilveien oppover mot Neverberget. Her er det lange, seige stigninger, men uten at det blir spesielt bratt. Et par steder går det litt ned før det igjen går oppover. Toppunket rett ovenfor Neverberget ligger nesten 100 meter høyere enn Lynesvangen. Denne stigningen tilbakelegges på ca 1,5 kilometer.

Neverberget er navnet på løypekrysset hvor vi kommer tilbake etter runden over Tretjernsmyra. Vi fortsetter rett frem, opp de siste bakkene til toppunktet, og videre slakt nedover igjen. Det går nesten rett sørover, og man kan virkelig nyte sola her på klare vinterdager.

Skogsbilveien ender i en snuplass, og her går løypa over i terrenget. Dette er også slutten på dobbeltsporet. Herfra er det scooterkjørt løype tilbake til Neverberget. Til tider er det ganske smalt her.

Først krysser vi to tjern, før vi klatrer over en liten topp og kjører ned på Tretjernsmyra. Her ligger turens andre løypekryss. Ned til høyre kommer man til Benkemyra, men vi svinger mot venstre og følger løypa innover myrdraget. Landskapet er åpent, lyst, med kneisende furutrær. Det er som hentet ut av et maleri av Kittelsen! I all hovedsak er det flatt, med unntak av noen "løft", hvor man må gå fiskebein (eller sidelengst) for å komme opp.

Ved enden av myrdraget går det bratt opp til en gammel setervang. Om sommeren er tuftene synlige, men om vinteren er det lite igjen av kulturlandskapet. Navnet er Bossuvangen eller Botshaugvangen, i "hine haarde dage" ei seter under gården Botshaug, som ligger nede ved Vorma rett ved Eidsvoll stasjon.

Ved Bossuvangen skifter løypa karakter. Det går bratt nedover, med kuler og svinger. Her skal man ha kontroll på skiene! Nå er vi godt over på Odals-sida av åsen og ikke så langt fra Bjertnessetra. Etter mange kuperte, krevende (men også morsomme!) utforkjøringer flater det på nytt ut, og løypa går over på en skogsbilvei. Dette er like ved Tempelvangen, som ligger noen hundre meter lenger mot nord.

Vi følger løypa videre mot sør-vest, og snart forlater den skogsbilveien og går over i terrenget ved Grantjennet. Derfra går vi gjennom et skogholt før vi på ny er ute i åpent myrlende. Her åpner landskapet seg, og vi får utsyn mot åsene i nord-vest.

Etter ei lita dump er vi igjen tilbake på løypa ved Neverberget. Herfra er det bare å suse de 100 høydemetrene ned igjen til Holsvangen - og eventuelt videre til Lynesvangen.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Lynesvangen - Holsvangen - Neverberget Lynesvangen Neverberget 19.03.2024 1,9 km
Tretjernsmyra - Neverberget Neverberget Tretjernsmyra 17.02.2024 2,6 km
Tretjernsmyra - Tempelvangen - Neverberget Tretjernsmyra Neverberget 25.02.2023 4,1 km
Lynesvangen - Holsvangen - Neverberget Neverberget Lynesvangen 19.03.2024 1,9 km