På jordene ved Ottarsrud

Drømmeforhold i Nøstvedtmarka

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.03.2010

Follomarka

Vi skal ta en runde i kulturlandskapet ved Ottarsrud, i fine løyper over jordene. Dette er uten tvil en lett tur som passer godt både for gammel og ung.

Men det blir ikke bare "mykt" kulturlandskap på denne turen. Første og siste del går gjennom skogen, i lysløypetraseen nord for golfbanen i Drøbak.

Vi starter ved klubbhuset på golfbanen, krysser banen og legger i vei nordover gjennom lysløypa. Også denne delen av turen går i lett terreng, selv om det er noen små bakker her og der.

Ca en kilometer etter fotballbanen på Høyås, tar vi av til høyre. Snart er vi ute av skogen, og kommer ut i kulturlandskapet ved Ottarsrud. Men det er først når vi har krysset et par veier og befinner oss øst for Ottarsrud, at det store, brede kulturlandskapet åpner seg.

Vi følger løypa som går i en stor ring - først østover til Huseby, så mot sør, til Bakker bru, og så mot vest og nord igjen. Etter vel 8 kilometer på jordene, er ringen sluttet, og vi tar samme vei tilbake til golfbanen igjen.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Drøbak - Høyås - Ottarsrud Drøbak Ottarsrud 05.03.2024 5 km
Ottarsrud - Bakker bru - Finset - Ottarsrud Ottarsrud Ottarsrud 17.02.2024 8,2 km