På Oldtidsveien

Område: Sørmarka
Lengde: 10.0 km
Gradering: Lett

Vi skal krysse E6 to ganger – vi sykler sørover på vestsiden og nordover igjen øst for motorveien. Men for det meste holder vi oss på såpass lang avstand at vi ikke merker noe til den. Derimot får vi nærkontakt med en annen og langt mer spennende vei på denne turen – en av de best bevarte oldtidsveiene i landet!

Første del av turen følger vi løypetraseen fra Bjørndal idrettspark til Fløysbonn. Vi passer på å ta til høyre i krysset som vi kommer til etter ca 1,3 kilometer, og fortsetter dermed i sørvestlig retning. Det er småkupert, og det er røtter og stein som må forseres, men etter hvert nærmer vi oss Oldtidsveien – den sørligste delen av denne strekningen. Et skilt forteller når vi er inne på den historiske veien (i et løypekryss der veien svinger rett sørover).

Oldtidsveien var en ride- og kløvevei som gikk fra Christiania, over Grønliåsen til Fløysbonn, og videre sørover. På en rett strekning kan vi på venstre side se en stor steinhelle som kalles Kongebordet. Her har Oppegård historielag satt opp en informasjonstavle. Dette er et fint sted å raste.

Etter vel 600 meter på historisk vei, kommer vi ut av skogen, og tar til venstre i Fløisbonnveien. Nå sykler vi på asfalt, men bare et lite stykke. Vi får snart grus under dekkene, og etter en liten oppoverbakke er det slutt på offentlig vei for denne gang. Vi krysser E6 og fortsetter på en smal grusvei. Dermed er vi inne i skogen igjen, og kommer ned til krysset ved Kloppa. Her skal vi til venstre.

Men den som tar en liten avstikker til høyre her, får stifte bekjentskap med Kloppa friluftsområde, et fint sted med benker og bord og gapahuk – og en liten badebrygge ved nordenden av Assuren. Men tilbake til sistnevnte kryss. Herfra skal vi nordover, og vi befinner oss nå i området øst for Taraldrudåsen. Her er det smal sti, men helt greit å sykle. Skogen er tett, nesten som en ”grønn tunnel” på første del av strekningen.

Vel framme ved Myrer er det tid for å krysse europaveien igjen. Rett etter broa svinger vi til venstre, det går nedover, og vi følger løypetraseen tilbake til Bjørndal.

God tur!

Slik reiser du til og fra Bjørndal

Nr Navn Fra Til Lengde i km
352 Bjørndal - Fløysbonn Bjørndal Fløysbonn 3.7