Langs fjell og vann fra Sagvollen

Ved Sverasæter

Foto: Johannes Skaar, 21.02.2004

Hadelandsåsene

Sagvollen er utgangspunktet for denne rundturen, som går i variert terreng - og langs flere vann. Mat og drikke kan vi få kjøpt på Lushaughytta.

Turen starter i småkupert terreng vestover fra Sagvollen. Vi krysser Sagvollvegen og tar fatt på turens bratteste motbakke. Denne ble for en del år sida døpt til "Val d`Isere".

På toppen av bakken åpner terrenget seg og vi ser Framstadsæterfjellet i nordvest. Når snøen er fast er det et spennende område på østsida av Fjellsjøen.

Her er små tjern som Kalven, Bergeputten, Olaputten og Handkledet og små koller. Fra Vassbråskurven - 762 moh. - er det nydelig utsikt, og rett nord for Skurven ligger Olaputten med en spiss topp like ved i nordøst.

Vi følger løypa langs Fjhellsjøen, ned til Malsjøen og videre mot nordvest, fram til Svartdalen, hvor vi har to valgmuligheter. Vi kan ta til venstre, eller svinge til høgre, og kan ta turen opp til Lushaughytta (2 km) hvor det er servering lørdager og søndager. Herfra returnerer vi til Svartdalen i den samme løypa.

Fra løypedelet i Svartdalen går turen sørvestover i kupert terreng over Sverasætra og nedover til Svera. Tidlig på året, og når det er lite snø, går løypa på skogsbilvegen fram til Ullvildsdalen. Når det er gode snøforhold går løypa i terrenget ned til Randsjøen og Ullvildsdalen.

Videre følger vi Gjøvik-Oslo-løypa til Grunntjernet. Herfra går løypa østover i lett og småkupert terreng fram til Sagvollen. Sagvollstallen er åpen for servering søndager.

Dersom vi ikke går opp til Lushaughytta blir rundturen 3 km kortere enn det som er oppgitt.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Sagvollen - Fjellsjøen - Lushaughytta Sagvollen Lushaughytta 05.04.2024 14 km
Lushaughytta - Svartdalen - Sverasætra Lushaughytta Sverasætra 07.04.2024 2,8 km
Sverasætra - Ullvildsdalen Sverasætra Ullvildsdalen 05.04.2024 4 km
Ullvildsdalen - Grunntjernet - Stråtjerna - Sagvollen Ullvildsdalen Sagvollen 05.04.2024 7,3 km