Svartvannsbekken - Aklangen - Hesthagadammen

Rutenr:

Type:

Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé
Denne sykkelruta starter ved Svartvannsbekken, et kjent løypekryss vinterstid. Hit kommer det sykkelruter fra Filtvet (rute 663) og Røskestadvannet (rute 836). Ruta går nordover gjennom Hurummarka - på skogsbilvei og traktorvei. Det er en rute som går langt utenfor allfarvei.

Fra Svartvannsbekken følger du skogsbilveien gjennom stigende terreng. Etter vel en kilometer, dukker det idylliske tjernet Fjellfiske opp på venstre side. Så er det en bakke igjen, og dermed er du straks framme ved Plankebru, rett sør for Aklangen. I disse traktene var det en gang planen å bygge hovedflyplass, men så ble det altså Gardermoen i stedet.

Mens skogsbilveien fortsetter opp noen bratte bakker til Vennersborg, tar du til høyre på traktorvei. Denne delen av ruta er vel 700 meter lang. Og den kan være utfordrende, alt etter om det har regnet nylig eller ikke. Det kan være bløtt på deler av strekningen, men holder du deg i midten eller langs sidene går det stort greit å komme forbi disse partiene. Så er det er bratt oppoverbakke her, og en bakke som går bratt ned. Men det er også fullt mulig å sykle på deler av strekningen. Du passerer rutas høyeste punkt - knappe 300 meter over havet.

Nå er resten av ruta skogsbilvei. Tre kryss passeres, og du skal rett fram i alle (dvs. - holde litt til venstre i kryss nr. 2). Du sykler forbi et par små vann på vei nedover, og får en fin utforkjøring ned til veikrysset rett sør for Hesthagadammen. Her ender ruta, men du kan fortsette syklingen nedover mot Grønsand gård og fram til Storsand, nærmere bestemt Storsandtoppen (rute 1016), eller du kan svinge til venstre og begi deg på rute 1015 opp til Bjørnåsen.
Ved Plankebru

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 21.07.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område