Tofte - Holmsbu

Hurummarka

Denne sykkelruta går fra Tofte sentrum - nærmere bestemt krysset mellom fylkesvei 281 og veien som går ned til båthavna. Første del av ruta går sørvestover langs kystlinja på Hurumlandet. Du sykler gjennom tettbebyggelsen og får snart flotte strender og svaberg på venstre side - strålende utsikt over Oslofjorden likeså. Kanskje du skal benytte anledningen til et bad, om vær og temperatur tillater det?

En knapp kilometer fra start kommer du fram til Sagene. Her tråkker du opp en liten bakke med de nedlagte Hurum fabrikker på venstre side. Rett etter industriområdet er det en båthavn. Dette er det siste du ser av fjorden på en stund, for nå tar du farvel med kysten, og svinger inn i Sagenedalen.

Med kurs mot nord sykler du oppover gjennom dalen, og det er ca. 2,7 kilometer og rundt 115 høydemeter før du når toppen. Her er det skog på begge sider. På vei innover passerer du avkjøringen til Oredalen avfallsdeponi, og like etterpå får du et lite vann på høyre side. Veien til Oredalen har forbindelse til Røskestadvannet (rute 834).

Vel oppe, dreier veien mot venstre, og resten av sykkelruta går i vestlig retning. Du krysser en gård, før du igjen skal inn i skogen. Denne gangen er det bare et lite dalføre du skal ned - og dermed kommer du ut i åpent kulturlandskap ved Tronstad.

Ved Kana, nesten 8 kilometer fra start, fortsetter fylkesveien rett fram. Vår rute går mot venstre her, du fortsetter forbi avkjøringen til Folkestad skole og triller ned nok et lite, skogkledd dalføre. Igjen får du fine jordbruksområder på begge sider av veien. Golfbane er det også her - og avkjøringer til Knatvoldstranda camping og Skjøttelvik.

Etter en liten oppoverbakke kommer du fram til veidelet ved Holmsbu kirke og Holm gård. Her tar du til venstre. Tar du til høyre i dette krysset, kan du sykle videre til bl.a. Hurum mølle (rute 672) og Klokkarstua. Om du kommer fra Tofte og vil direkte dit, på snareste vei, kan du sykle rett fram i krysset ved Kana.

Kun Holmsbubakken gjenstår, og dermed kommer du ned til torget i Holmsbu sentrum, ved båthavna. Nå befinner du deg helt vest på Hurumlandet, og kan nyte dagen ved Drammensfjordens bredd.
Tofte havn

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 16.07.2012

Holmsbu - Hurum mølle 7 km Offentlig vei Hurummarka
Tofte - Oredalen - Røskestadvannet 10,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurummarka