#97: Ødemørk

Moh.: 64 m

Oppslagstavle

Vinterlek ved Ødemørk

Ingen åpningstider registrert for i dag.

Åpningstider 2017: 01.jan til 30. april: søndager kl 12:00-15:00 01.mai til 30.oktober: søndager kl 11:00-15:00 Ved skiføre holdes det også åpent på lørdager.

• Bestyrere/hytteverter: Naturvernforbundet i Vestby, Vestby Turlag, FNF og Hølen idrettsklubb (HIK)
  • E-post: leder@vestby-fnf.no
  • Servering
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Ødemørk ligger sentralt til i Mossemarka, og er et populært turmål hele året. Stedet het opprinnelig Mørk, men ble lagt øde etter Svartedauen i 1349 og etter hvert ble det hetende Ødemørk. Mork betyr skog (dvs. ”gården i skogen”).

Ødemørkstua er åpen hver søndag omtrent hele året. Hølen idrettsklubb (HIK) driver kafeen vinterstid mens Naturvernforbundet i Vestby og Vestby Turlag holder den åpen resten av året unntatt i juli. Kafeen er åpen mellom kl. 11.00 og 15.00 og her får du kaffe eller te, brus eller vann, vaffel eller pølse. Når det er skiføre er stua også åpen samme tid på lørdager.

Hytta leies ut til arrangementer unntatt søndager, bestillingstelefon 9869 5246. Her kan en også låne 2 elektriske handikapskutere til bruk på egen handikap løype eller tømmerveien fra Gate til Vanembukken.

Lavvoen er åpen for fri bruk. Her er det plass til 20 rundt bålet. Ved til bålet er på plass. Det er også to bålpanner og en mengde bord til fri bruk ute på tunet.

Fra Ødemørk går det skiløyper og turstier i alle retninger. Særlig Eventyrstien (ca. 4 km) er populær. Sammen med NOA er det også registrert to Eventyrskoger i området. Sommerløypene finner du på http://tema.webatlas.no/follo/turkart eller i appen Kommunekart. Det er lagt ut mange Geocach.

Løyper, ruter og turer tilknyttet Ødemørk