Oppslagstavle

Ruskevær på Brunkollen

Stengt i dag - se åpningstider lenger ned.

Vi starter 2017 med suppeservering på tirsdager og onsdager. I stabburet er det døgnåpent. Automatsalg av brus, sjokolade m.m. NB! Husk mynter!

• Bestyrere/hytteverter: Kristin Devor og Geir Atle Tømmerås
  • E-post: kristin.devor@gmail.com
  • Telefon: 98827120
  • Servering
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Brunkollen er et tradisjonsrikt serveringssted i Bærumsmarka. Stedet ble bygget av nazistene under siste krig. Staten overtok Brunkollen etter krigen, men solgte stedet til Bærum komummune i 1948. Speiderne har hatt tilhold på og ved Brunkollen i lange tider. Mange av speiderhyttene rundt Brunkollen ble brukt av hirden under krigen.

Anna og Kristian Johnsen var det første vertskapet på Brunkollen. De drev Brunkollen fra 1948 til utpå 1960-tallet. Brunkollen var et tungdrevet sted uten vei, strøm og innlagt vann. Bruskasser og andre tunge bører tok Kristian på ryggen opp kleiva fra Muren.

Etter at både Anna og Kristian døde på 1960-tallet, drev Bærum Trekkhundklubb stedet noen år, før Arild Hovelsrud - et av medlemmene i klubben, overtok i 1971. Helt frem til høsten 1986 var Arild og kona Nina vertskap på Brunkollen. Barna Anders og Kathrine trådte sine barnesko på Brunkollen. Familien Hovelsrud var i 15 år et fast og hyggelig holdepunkt i Marka for turgåerne, kanskje særlig for "Frokostklubben" som fortsatt har eget bord i stua med skilt over. En forutsetning for å etablere seg på Brunkollen for Nina og Arild var at det var vei, vann og strøm der. Vann ble det boret etter. Bilveien kom i 1976. Som de siste fastboende i Akershus fylke kunne strømmen skrues på i januar 1983.

Høsten 1986 sa familien Hovelsrud farvel til Brunkollen. Arvtageren, Espen Valdar, hadde tidligere stått for driften av Muren. Espen og hans dyktige medhjelpere sørget frem til 2008 for at turfolket ble tatt vel imot, og at de gode tradisjonene fra familiene Johnsen og Hovelsrud ble ført videre. Etter dette flyttet Espen ned til Muren.

I 2008 overtok Kristin Devor fra Eiksmarka driften. Men oppskriften på de berømte skolebrødene er den samme!

Ankomst

Brunkollen ligger midt i "smørøyet" både sommer og vinter med mange stier, sykkelruter og skiløyper passerende forbi.

Åpningstider

Uke 46 - 50 2017

Gjelder fra 13.11.2017 til 17.12.2017, sist oppdatert 13.11.2017 09:04

Dag Tid