Burås

Nedlagt plass, seter, koie

Vestmarka

Moh:

Tidligere plasser i Vestmarka, på grensen mellom Bærum og Lier, nord for Mikkelsbonn. Navnet kan stamme fra åsen i nærheten, eller fra ordet "bu-rås" i betydningen krøttersti.

Nedre Burås lå på Liersiden, mens Øvre Burås lå på Bærumssiden, 200 meter unna. Sistnevnte plass ble antagelig ryddet av finner, og var seter under Bjørum gård.

1776 var den oppført som husmannsplass under Bjørum, og den siste husmannen flyttet derfra i 1904. Plassen ble kalt "Baron-Burås" fordi baron Harld Wedel-Jarlsberg på Bærums Verk eide den, og også fordi den var bra.

Kjersti Burås er det mest kjente navnet fra denne delen av Marka. Hun hadde krefter ingen mann kunne måle seg med. En gang var hun på Bærums Verk etter en tønne rug på 120 kg. Den tok hun på ryggen hjemover mens hun strikket på en strømpe!
(Kilde: Budstikkas store Asker- og Bærumleksikon)

Ved Østre Burås, der det fortsatt kan sees rester etter flere hus samt en kjellermur, er det løypedele, og løypene kommer til (eller går fra) Sollihøgda, Skoglund og Mikkelsbonn. Det går blåmerket sti forbi stedet.
Vårlige kontraster på Burås

Foto: Erik Unneberg, 02.05.2010