Rundtur på Nordåsen

Sommeridyll ved Honsjøen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 02.08.2013

Romeriksåsene - Nannestad

Nordåsen i Nannestad er et populært turområde, ikke minst om vinteren. For her er sesongen lang. Men når det ikke ligger snø på Nordåsen, er det fint å ta seg fram på sykkel i disse traktene. Vår tur går for det meste i samme trasé som skiløypene. Men først må vi komme oss opp på åsen.

Vi starter i Maura sentrum, og har nøyaktig 7 kilometer og rundt 160 høydemeter framfor oss opp til Grustaket. Med fin utsikt tilbake mot bygda, sykler vi opp Holkebyvegen. Når bussens store snuplass ved Kløvberget er passert, bærer det inn i skogen på Nordåsvegen.

Vi krysser elva Hona, litt senere passeres bomstasjonen, snart flater veien ut, og så sykler vi innover forbi Nordåsen skistadion. En knapp kilometer senere er vi framme i krysset ved Grustaket. Vinterstid er dette et svært mye brukt utgangspunkt for turer i det store nettet av skiløyper her oppe.

Og nå skal vi ta en runde i løypene, før vi kommer tilbake hit til Grustaket. Vi holder svakt til høyre langs parkeringsplassen, forbi skilt og infotavle fra Bjerke almenning. Så bærer det innover gjennom skogen i lett terreng forbi Dansehella og til krysset like etter Dalstjern, som vi ser gjennom skogen på høyre side.

Her tar vi til venstre. Ganske snart kan vi se nok et tjern på høyre side av veien. Dette er Skjennumstjernet. Ta gjerne en avstikker på stien som går ned til dette idylliske vannet! Like etter, deler veien seg, og nå skal vi opp bakken til venstre.

De første 500 meterne er ganske bratte. Men nedenfor Kjønstadlistua flater veien ut. Snart blir det mer oppoverbakke - denne gang er det kun snakk om en ganske slak stigning opp til veidelet ved Kjønstadsætra. Her er turens høyeste punkt, ca. 490 meter over havet.

Fram til nå har vi syklet på god skogsbilvei. Men når vi nå holder til venstre, kommer vi inn på ca. 400 meter med traktorvei. Snart får vi flott utsikt over Honsjøen. Og i bunnen av en bakke er vi atter inne på skogsbilvei.

Vel en kilometer senere deler veien seg. Vikkelihytta ligger ca. 500 meter herfra, langs veien som går til høyre. Men vi følger veien mot venstre i dette krysset. Snart får vi nærkontakt med Honsjøen - når vi sykler rett forbi utløpet, og dermed starten på elva Hona. Etter en ny nedoverbakke, skal vi ta skarpt til høyre. Men vi anbefaler en avstikker til venstre her. Det er nemlig bare et par hundre meter til Honsjøhytta, der det er bålplass og fint å raste.

Nå er det ikke så lange biten igjen før vi er tilbake ved Grustaket. Og etter denne runden på Nordåsen, ender turen med behagelig nedkjøring til Maura.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Maura - Grustaket Maura Grustaket [Nordåsen] 7 km