#21: Skjennungstua

Steder i nærheten [ Skjennungen Skjennungsåsen ]

Oppslagstavle

Pust i bakken ved Skjennungstua

Skjennungstua har åpent i dag mellom 1100 og 1630.

Skjennungsbua - vår lille selvbetjente stue med drikke og litt å spise - er alltid åpen.

• Bestyrere/hytteverter: Petter Martinussen
  • Adresse: Ullevålseterveien 60, 0858 Oslo
  • E-post: jpm@skjennungstua.no
  • Telefon: 90155920
  • Servering
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Skjennungstua ligger lagelig til enten du kommer fra Frognersereren eller Sognsvann. Du får følelsen av å være langt inne i ødemarken selv om du ikke er så mange kilometerne fra by og larm.

Da Skiforeningens ekstraordinære generalforsamling 6. januar 1910 fikk fullmakt til å bygge skistue på Skjennungsåsen, gikk det bl.a. frem i beskrivelsen at den lå to-tre timers marsj fra byen. (Ingen Holmenkollbane den gangen.) Den var spesielt beregnet for ungdom som ikke hadde så stor skiferdighet. Damer skulle også få anledning til å overnatte. Byggebudsjettet lå på 18 000 kroner og omsetninger skulle balansere på kr. 1300,- pr. år. Den fikk stor serveringsstue og 30 køyeplasser, foruten rom for bestyrer, kjøkken, fjøs og uthus - samt telefon med biapparat til Frønsvollen til varsling av eventuell skogbrann.

Skiforeningen drev Skjennungstua frem til 1952 før den ble solgt til Gudbrandsdalslaget for 85 000 kroner. I skjøtet er heftet foreningens plikt å holde åpent for alminnelig servering. Heldigvis, sier altså tusenvis av Oslofolk.

Familien Stenen har i mer enn 15 år drevet stedet på kontrakt for Gudbrandslaget. De har greid å skape et særegent miljø som har gjort stua svært populær blant turgåere. Lun varme fra peisen møter deg i døra og ferske, hjemmelagede bakervarer frister i disken.

7. januar 2011 overtok Petter Martinussen driften av Skjennungstua.

Ankomst

Hytta ligger meget sentralt til og er et glimrende turmål året rundt. Det går skogsbilvei opp til stua og stier og skiløyper på alle kanter.

Åpningstider

Oktober uke 41 - Desember uke 52 2017

Gjelder fra 09.10.2017 til 31.12.2017, sist oppdatert 29.08.2017 12:39

Dag Tid