Bruk skjemaet under til å søke etter bilder og sortere resultatet. Merk at det er mange kombinasjoner som ikke vil gi resultat. Resultatet vises i bildeslideshowet og i tabell under skjemaet. Slideshowet spiller av seg selv hvis muspekeren holdes utenfor bildet.
Etter å ha syklet kjerreveien/stien fra skogsbilveien på østsiden av jernbanelinjen, kom jeg frem til Hadelandsveien ved Monsrudvika. Det var litt vind her, men god temperatur og et frodig landskap gjorde pausen her til en behagelig opplevelse. Ferden fortsatt så sydover mot Stryken.
Fra Furumo togstasjon på Harestua går det en fin skogsbilvei sydover. Den er fin å sykle på. Etter noen kilometer går en godt opparbeidet sti (delvis kjerrevei) til høyre, nedover mot Harestuvannet. Det er morsomt å sykle ned her, og bortsett fra gjennom toglinje-undergangen, er det ikke nødvendig å forlate sykkelsetet. På bildet er det bare noen titalls meter igjen før sykkel og fotograf er nede ved Monsrudvika på Hadelandsvegen. Vi ser vannet blinke der nede.
Fra Monsrudvika på østsiden av Harestuvannet går det en sti, som er fin å sykle på, oppover i lia. Den går under Gjøvikbanen, og går etter hvert over til å bli en gressbevokst kjerrevei. Den leder i sin tur opp til skogsbilveien ved Monsrud. Herfra kan man sykle nordover til Harestua. I den øverste delen av kjerreveien møtte jeg i ettermiddag disse ulldottene, som la på sprang da kameraet ble hentet frem.
Den nye stasjonen på Harestua, Furumo, skifter 15. desember 2013 navn til Harestua. Det er stor parkeringsplass ved stasjonen. Den ligger rett bak leskuret på bildet. Rett utenfor høyre bildekant er det sykkelparkering. Det er to tilførselsveier for de syklende. Den ene ser vi til venstre i bildet, mens den andre er gang- og sykkelveien langs bilveien som ender i rundkjøringen til høyre på bildet.
Den gamle togstasjonen på Harestua er historie, for nå er det Furumo som har overtatt. Den ligger nord for den gamle stasjonen, og vil fra 15. desember 2013 endre navn til Harestua stasjon. På denne solfylte og varme julisøndagen var det flere syklister som tok dette toget sydover.
Vegvesenets kontrollstasjon ved rv 4 rett vest for Varpet ligger på grensen mellom Romariksåsene og Nordmarka. Herfra kan man sykle mot Stryken (rett frem) eller Elnes (i motsatt retning). Ved den hvite bilen midt i bildet ses litt av bommen der skogsbilveien nordover mot Piperen og Toreren går.
En fin turmulighet er å sykle nordover fra Elnes. Da kommer du inn på denne delvis gressbevokste veien, som fører deg frem til rv 4. Derfra er det kort vei til Vekta ved Varpet, hvorfra du kan sykle opp i Romeriksåsene, eller du kan fortsette mot Stryken.
Togene stopper ikke mer ved Elnes, men fortsatt er det fint å starte en sykkeltur herfra. Grusveien til venstre fører deg inn i Nordmarka fra østsiden, og da kommer du deg opp til for eksempel Mago. Ved å sykle under jernbanebroen til høyre på bildet, og deretter ta til venstre, kommer du etter hvert til Stryken.
Svær vannføring i Skjærsjøelva denne første søndagen i juli. Elva gir mye lyd fra seg her ved Stangjernshammeren like før den renner ut i Maridalsvannet ved Hammeren. Dette er skikkelig historisk grunn med ruiner fra jernverksdriften helt tilbake til slutten av 1700-tallet, da Peder Anker kjøpte Bærum Jernverk og la vei over Fossum ved Bogstad til Maridalshammeren.