Stor vannføring ved oppgangssaga

Oppgangssaga i nedre fall krever stor vannføring før den kan kjøres. Til nå har det vært for lite vann hver gang vi har planlagt tur på en kjøredag. Denne dagen var det nok vann, men ikke kjøredag. Vannrenna til vannhjulet gikk mer enn full, enda den skulle vært stengt. En av årsakene til dette, ligger i renna: Et av bordene til damluken har blitt tatt av strømmen og ligger diagonalt. Det var ikke det eneste. På bildet retter fiskerioppsynsmannen ryggen etter fuktig strev med å ordne opp, foreløpig uten suksess. Laksetrappa til høyre i bildet gikk også full av vann, men ikke laks.

Edit

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

09 Okt 2020

Lokomobilen

Av Odd Tore Saugerud |

På første del halvdel av 1800-tallet ble det utviklet lettere og brukervennlige dampmaskiner med høyere effekt. Som flyttbare lokomobiler ble de en sterk konkurrent til vannsagene. Ljansbruket fikk sin første lokomobil i 1900, og disponerte 16 lokomobiler på det meste. Den på bildet er ganske typisk med høy, leddet skorstein fra røykrørskjele med røykkasse og feieluke i forkant og fyrkasse for vedfyring i bakkant. Dampmaskinen hadde liggende sylinder med veivstang til veivakselen med remhjul for flatremsdrift. Denne lokomobilen var ikke selvgående, men ble trukket av hester.

11 Okt 2020

God plass ved Ødemørk

Av Nina Didriksen

Det er plass til en god del biler på to-tre parkeringsplasser ved veien inn til Ødemørkstua i Mossemarka.

11 Okt 2020

Nord i Isi naturreservat

Av Erik Unneberg

Vi befinner oss her på blåstien over Dromåsen vest for Lommedalen, nærmere 400 moh. Her går den nordlige grensen for Isi naturreservat, som ble opprettet i 2005. Her er det gammel og verdifull skog (for det meste barskog) med stort biologisk mangfold. Selv om det var vått i terrenget en del steder, var det fint turvær. De få hjortelusfluene som prøvde seg, var ikke noe problem i dag.