På første del halvdel av 1800-tallet ble det utviklet lettere og brukervennlige dampmaskiner med høyere effekt. Som flyttbare lokomobiler ble de en sterk konkurrent til vannsagene. Ljansbruket fikk sin første lokomobil i 1900, og disponerte 16 lokomobiler på det meste. Den på bildet er ganske typisk med høy, leddet skorstein fra røykrørskjele med røykkasse og feieluke i forkant og fyrkasse for vedfyring i bakkant. Dampmaskinen hadde liggende sylinder med veivstang til veivakselen med remhjul for flatremsdrift. Denne lokomobilen var ikke selvgående, men ble trukket av hester.
TweetDet er plass til en god del biler på to-tre parkeringsplasser ved veien inn til Ødemørkstua i Mossemarka.
Vi befinner oss her på blåstien over Dromåsen vest for Lommedalen, nærmere 400 moh. Her går den nordlige grensen for Isi naturreservat, som ble opprettet i 2005. Her er det gammel og verdifull skog (for det meste barskog) med stort biologisk mangfold. Selv om det var vått i terrenget en del steder, var det fint turvær. De få hjortelusfluene som prøvde seg, var ikke noe problem i dag.
Mange stier var våte i dag, så det var fint å ha noen planker å gå på over de våteste partiene. Bildet er tatt på nordsiden av Gaupeberget (i traseen til løype 1286), på en rundtur fra Lommedalen over Dromåsen.