Lokomobilen

På første del halvdel av 1800-tallet ble det utviklet lettere og brukervennlige dampmaskiner med høyere effekt. Som flyttbare lokomobiler ble de en sterk konkurrent til vannsagene. Ljansbruket fikk sin første lokomobil i 1900, og disponerte 16 lokomobiler på det meste. Den på bildet er ganske typisk med høy, leddet skorstein fra røykrørskjele med røykkasse og feieluke i forkant og fyrkasse for vedfyring i bakkant. Dampmaskinen hadde liggende sylinder med veivstang til veivakselen med remhjul for flatremsdrift. Denne lokomobilen var ikke selvgående, men ble trukket av hester.

Edit

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

11 Okt 2020

God plass ved Ødemørk

Av Nina Didriksen

Det er plass til en god del biler på to-tre parkeringsplasser ved veien inn til Ødemørkstua i Mossemarka.

11 Okt 2020

Nord i Isi naturreservat

Av Erik Unneberg

Vi befinner oss her på blåstien over Dromåsen vest for Lommedalen, nærmere 400 moh. Her går den nordlige grensen for Isi naturreservat, som ble opprettet i 2005. Her er det gammel og verdifull skog (for det meste barskog) med stort biologisk mangfold. Selv om det var vått i terrenget en del steder, var det fint turvær. De få hjortelusfluene som prøvde seg, var ikke noe problem i dag.

11 Okt 2020

Litt hjelp på stien

Av Erik Unneberg

Mange stier var våte i dag, så det var fint å ha noen planker å gå på over de våteste partiene. Bildet er tatt på nordsiden av Gaupeberget (i traseen til løype 1286), på en rundtur fra Lommedalen over Dromåsen.