Fossene i Tvetjernbekken

Etter ha passert de tre (!) Tvetjerna, var det fristende å se nærmere på bekken fra Tvetjerna til Øyangen. Fra Øyangern er den merkelig rett og med pene stryk, men så går den inn i kløften på bildet, med mannshøye steinblokker, urskogaktige vegger, og flere fine fossefall. Det fortsetter med flere fosser oppover, men dette er ikke stedet hvor det er enkelt å fotografere.

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

12 Sep 2018

Søndre Svarttjern i sol og begynnende høstfarger

Av Odd Tore Saugerud

Merkelig nok kom nedbøren på bilde nr. 29973 ikke frem til oss. I stedet ble det sol som varmet godt i sydhellinga, selv om det fortsatt blåste ganske kraftig.

Gjensyn med koia ved Søndre Svarttjern

Av Odd Tore Saugerud

Koia ved Søndre Svarttjern var siktepunktet for turen over åsene, og den traff vi rett på. Men siden oktober 2013, se bilde nr. 20402, har forfallet fortsatt: Åpningen i kortveggen har blitt brutt mer opp, døra faller snart fra hverandre grunnet råte, og verst, bunnstokken på motsatt langvegg har mistet understøttelsen og er pill råtten. Heldigvis holder taket fortsatt tett.

Nedbør på vei over Tyrifjorden

Av Odd Tore Saugerud

Mens vi inntok lunsj i gapahuken ved Borgersetra sammen med sauer som tydeligvis var vant til å bli matet, økte vinden kraftig, og det begynte å komme hvite slør ut av skyene. Bildet viser de som kom fra Modum og Vikersund, men samtidig gikk det flere i vest. Best å ta korteste veien skauleis til Svarttjerna og tilbake til Jonsetangen.