Hytta Red River ute av skogen

Hytta Red River ligger ved bekken fra Svartvann til Burudvann rett før den setter utover den bratte lia. Den ligger rett ved blåstien til Tjæregrashøgda, men har vært omgitt og gjemt av stor og mørk barskog helt til nå. I mellomkrigstida var den tilholdssted for en guttegjeng fra Lilleaker i Oslo. Én teori om opprinnelsen til navnet, er at de gjorde et forsøk på å vaske gull i bekken rett ved. Resultatet var heller magert.

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

11 Jul 2018

Svartvann: et vann med trolldom

Av Odd Tore Saugerud

Svartvann øst for Burudvann passer ikke så godt til navnet sitt en lys sommerdag. Vi har også opplevd det i høljregn og tåke en høstkveld, og da passet navnet bra. Her var det i sin tid krangel mellom to finner om fisket, og da trollet en av dem fire bein på fisken i vannet. Da sluttet den andre med fisket der. Vi har ikke sett salamandre i vannet, men vi kan si at de røde prikkene i lyngen ikke er varme pixler, men molter. De modnes nå i Marka, men er forholdsvis små og lite saftfulle i år.

11 Jul 2018

Med utsikt til badestranda ved Burudvann

Av Odd Tore Saugerud

Åssiden øst for Burudvann er bratt med urer og stup, og burde egentlig gitt gode muligheter til utsikt mot vannet. Men den er bevokst med høy og tett barskog, og stort sett må man nøye seg med å høre lyden av de glade badende. Denne utsikten fra en ganske skarp rygg ved vannets sydøstside er faktisk en av de beste mot badestranda.

Sval bris over Øyervann

Av Odd Tore Saugerud

Med omtrent 28 varmegrader i skyggen var det fint å ta en liten pause ved Øyervann og nyte vindpustene. Siden det er omgitt av myr omtrent rundt det hele, er ikke tjernet så godt egnet som badevann, så badet droppet vi.