Sensommer ved Dælibekken

Det var en fantastisk opplevelse å vandre i kulturlandskapet ved Dælivann i dag. Sol og sommertemperatur, selv om vi har startet på september. I og langs Dælibekken vokser det dunkjevler, som er et par meter lange (midt i bildet), mens kornet vaier modent og bølgende i den milde vinden. I bakgrunnen til venstre har vi litt av Kolsås-massivet, mens vi ser litt av Dæli gård helt til høyre. Skarpe blikk vil også finne Stein gård gård, litt til høyre for bildets sentrum. Bilde nr. 25948 viser hvordan det ser ut her om vinteren.

Edit

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

Tømmerholtjern i aftensol

Av Odd Tore Saugerud

Ved Tømmerholtjern roet terrenget seg igjen, og i sydenden er det en riktig fin rasteplass hvor det fortsatt var solskinn. Selv om vinden hadde tiltatt utover dagen, var T-skjorte og shorts fortsatt det riktige antrekket i aftensolen.

Typisk østmarksterreng syd for Tømmerholtjern

Av Odd Tore Saugerud

Østmarka er kjent for sitt utall av åsrygger i retning nord til syd, med bratte sider og dype daler mellom, gjerne med kratt eller blautmyr i bunnen. I dette området syd for Tømmerholtjern krysser også myrene hverandre, og gjør det å ta seg frem en våt sommer til en meget tidkrevende aktivitet. Stedvis er det stier som gjør forsøk på å følge skiløypa fra Abbortjern, men skiløypene i dette området egner seg best til vinterbruk. På Skiforeningens løypekart er løypa tegnet inn med en meget omtrentlig trasé, kanskje et uttrykk for kunsterisk frihet?

Abbortjern nord for Tretjernskoia: den siste Ola Dilt-fjernposten

Av Odd Tore Saugerud

Abbortjern eller Abbortjern (med A eller Å) finnes det et utall av i Marka, og dette nord for Tretjernskoia, se bilde nr. 25942, er et av de som har fått liten oppmerksomhet hittil i Markadatabasen. Men tjernet er ganske vakkert, og har en karakteristisk steinformasjon med rasteplass på vestsiden. Vinterstid er det rødmerket, men upreparert løype til Tømmerholtjern over tjernet, sommerstid sti i samme retning langs østsiden. I år var det også fjernpost i Oppsals turorientering Ola Dilt der.