Haugerkollen 354 moh.

Kollen nord for Skulerudseter og sørøst for Knuttjern, nå nedjustert til 353 moh. Her var det kjentmannspost i 1978. Vi fant det trigonometriske punktet med rester av tårnet, men ingen spor etter den gamle posten. Omtrent hele kollen er tett tilgrodd med gran, meget uoversiktlig, enkelte steder vanskelig å ta seg gjennom. Den sørvestre delen av kollen mot Skilledalen ble tidligere kalt Griseryggen, fordi der var bart fjell uten vegetasjon. Vi så ikke noe til denne for bare skog.

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

02 Apr 2005

Ruinen etter Skulerudseter anno 2005

Av Odd Tore Saugerud

Tatt fra omtrent samme ståsted som bilde nr. 23873, men tidlig vår. Likevel tydelig hvordan vegetasjonen har skutt i været og forandret karakter. Krattet mot Haugerkollen er nå både tettere og høyere, lyngen på steinrøysa er erstattet med gras. Kjentmannspost 1994-96.

15 Jun 2015

Ruinen etter Skulerudseter

Av Odd Tore Saugerud

Seter under Skulerud (med én l) ved Losbyveien. Ryddet 1728, i drift frem til ca. 1850. Tufter etter hus og rydningsrøyser. Naturen er i ferd med å ta restene tilbake, sammenlign med bilde nr. 23874 fra 2005.

14 Jun 2015

Opphengsutstyret som containerne var festet til fallskjermen med

Av Steinar Bunæs

Søndag 14. juni var det klart for det siste arrangementet som inngikk i 70-årsmarkeringen Fredsvåren 1945 i Skedsmo. Sagelvas Venner arrangerte da en skogtur med start fra Byeveien i Rælingen inn til Kåterudmåsan i Enebakk, der allierte fly slapp 27 containere i april 1945. I alt fem historielag hadde invitert med sine medlemmer: Lørenskog, Skedsmo, Lillestrøm, Rælingen og Enebakk, og alle var representert med to eller flere deltakere. Til sammen var det nøyaktig 50 deltakere, som alle fikk en fin tur i det gode sommerværet.