Etter en tåkefylt morgen og ganske standhaftige tåkeskyer over Damtjern også utover dagen, klarnet det opp samtidig med at trekken over vannet stilnet. Resultatet var ikke til å motstå. Det er fortsatt gult løv på bjørkene der vinden ikke har fått skikkelig tak.
TweetBilde nr. 19688 viser fundamenter til kjerratbanen til Tolver’n slik de så ut ved lavvann i Damtjern i 1960. Men mellom bilveien og tjernet er det fundamenter som også er synlige ved normal vannstand. Kast et blikk til siden, så ser du dem, du også.
Dette er fossen litt nedenfor der Høgåsveien krysser Vikseterbekken, hvor vannet ble ledet vekk fra bekken i trerenne, se bilde nr. 22446. Nær både sti og skiløype, men hvor mange har sett den?
Litt nedenfor der Høgåsveien krysser Vikseterbekken, er det en fin foss. Den er 4-5 meter høy, se bilde nr. 22447. Rett ovenfor denne var det en fangdemning som ledet vannet inn i en trerenne, som gikk over i en utgravd kanal/renne videre til Gravmyr. Hensikten var å skaffe driftsvann til kjerraten i Åsa. Bildet viser de fleste fundamentene til renna, idyllisk mosegrodde. Der vannet fra renna rant ut i kanalen, dannet det seg et krater som fortsatt kan sees langs skiløypa i dag. Dette ble kalt Renninga. Strekningen videre mot Gravmyr ble kalt Rennebakken.