Greveveien med egen merking

Omkring år 1800 anla Peder Anker veiforbindelse mellom Bærums Verk og stangjernshammerne på Fossum og i Maridalen. Her ble det hovedsakelig fraktet ferdige og halvferdige jernprodukter og kull. Som en forlengelse over til Hakedals Verk ble Greveveien anlagt av grev Hermann Wedel Jarlsberg for å sikre malmforsyninger til verket. Senere ble Greveveien mye brukt som plankevei mellom Hakadal og byen.

Greveveien med egen merking

Edit

Eldre bilder i kategori: Marka - vinter

16 Nov 2010

Hit, men ikke lenger - foreløpig

Av Kjersti von Krogh

Selv om løypene rundt Ørfiske er pakket og spor har blitt satt, er isen på Ørfiske ikke trygg ennå, og ingen vågehalser har forsøkt seg. Men i dag var det igjen nærmere -10 grader, så det varer ikke lenge før det er skispor å se over vannet

16 Nov 2010

Kulda tar tak

Av Kjersti von Krogh

-10 grader midt i november der Langedalsbekken fra Langedalsvannet renner ut i Ørfiske. Fra 1917 - 1934 hadde Løvenskiold-Vækerø en lokomobilsag ved Fredrikstad. Tømmeret ble fløtet ned Langvannsdalen, og planker og bord kjørt til jernbanen ved Movann.

16 Nov 2010

Tidlige spor på Tømteveien

Av Kjersti von Krogh |

Allerede søndag 14/11-10 kunne Friluftsetaten sette de første sporene på Tømteveien, og skiløperne lar seg ikke be to ganger!